Intervju med Hecht

"Jag vill skapa musik som ska få fart på fötterna och som man vill vråla med i"

Text: Mattias Larsson     2024-06-30

Men i alla fall, 2004 pluggade jag med en kompis (Peter) som spelade Laibach – Tanz mit Laibach för mig när vi satt och pluggade och det var en öronöppnare. Så den låten var nog direkt avgörande för att jag skulle fastna i EBMen.

Jag kör mest mjukvara via Reason. Första EPn är helt mjukvara, men till KRAFTSTORM köpte jag en Moog Sub37 som fått stå för alla basgångar. I övrigt är det mjukvarusynthar som gäller.

Med den purfärska plattan Kraftstorm som fick gott betyg här på sidan, så sökte Mattias på Synth.nu upp personen bakom projektet HECHT. Nämligen Andreas Hellius.

 

Kan du presentera dig lite för synth.nus läsare, vem är Andreas Hellius?

Jag är en 44 årig Göteborgare som är född och uppvuxen i Harplinge som kanske mest är känt för Gyllene Tider, Schlager Mariette och Rabarber. Är en av de där opålitlig syntharna som även lyssnar mycket på Black metal och Metal. Men anser att gitarrer INTE ska förekomma i synth, och synthar ska helst hålla sig borta från metalen. I övrigt Ingenjör till yrke som gillar frackartyg. Ungefär som rackartyg fast iklädd frack.

 

Hur kom du in på synthmusik? Vilken grupp/skiva/ låt fick dig på fall och hur gammal var du?

Det var när jag var runt 24 år, så jag kom sent in i synthmusiken. När jag växte upp fanns det ett fåtal synhtare i min omgivning och de som fanns lyssnade mest på S.P.O.C.K, vilket var för mesigt och plojigt i mina höron. Men i alla fall, 2004 pluggade jag med en kompis (Peter) som spelade Laibach – Tanz mit Laibach för mig när vi satt och pluggade och det var en öronöppnare. Så den låten var nog direkt avgörande för att jag skulle fastna i EBMen. Den följdes snabbt av Sturm Cafe, Spetsnaz, And One, Dupont, Menticide och DAF. Jag var en "techno- snubbe" på högstadiet och gymnasiet så kärleken till elektronisk musik har alltid funnits där.

 

Är Hecht ditt första musikprojekt? När föddes idén till det hela?

Ja det är det, bortsett från ungdomssynder i plojband. Har varit en periodare att skapa musik genom åren. Började med FastTracker på högstadiet och sen en period av Fruityloops tidigt 2000 tal. När jag pluggade på Chalmers var jag klasskompis med Oskar Lygner från Run Level Zero och Backlash, och vi hade ett kortlivat projekt med en halvfärdig låt. Det gav blodad tand även om det tog rätt många år till innan jag fick tummen ur att göra eget. Men runt 2019 hade jag utrymme och pengar att börja köpa prylar för att skapa musik mer strukturerat. Att det skulle bli Techno och EBM var givet. Att skapa goa basgångar är otroligt roligt, men även frustrerande då det ibland sitter långt inne. Efter ett tag hade jag i alla fall grunderna till ett antal låtar, men saknade texter. Min kompis Jan har skrivit mycket genom åren och skapade ett antal texter som jag kunde bearbeta för att passa in rytmiskt i låtarna. Och första EPn FUSKBYGGE var skapad. Att ha någon som Jan som tog delen med texten var väldigt skönt i början så att jag kunde fokusera på att lära mig programmet och hur tusan man gör Body.

 

Vad använder du för utrustning när du gör musiken, är det hårdvara/mjukvara?

Jag kör mest mjukvara via Reason. Första EPn är helt mjukvara, men till KRAFTSTORM köpte jag en Moog Sub37 som fått stå för alla basgångar. I övrigt är det mjukvarusynthar som gäller. Jag tröttnar fort när det gäller att leta och skapa ljud, så det är mycket presents surfande och som jag sedan tweakar till för att få det som jag vill. Jag har fastnat i att skruva kickljud en hel kväll, men försöker numera att fokusera på att skapa låtar och då gillar jag genvägar till ljuden. När sen väl grunden till låten är satt så kan man lägga lite tid att fixa till ljud och strössla med lite ambient sounds för att få go stämning. Lite som att laga mat kan man säga. Först bra grund och sedan krydda upp och låta det puttra.

 

Vad skulle du säga är den största inspirationskällan för dig och Hecht?

Skulle säga att det är blandningen mellan Techno och Metal, Technon för att det är musik som är gjord för att dansa till och Metal för dess inneboende svärta och in-your-face känslan. Jag vill skapa musik som ska få fart på fötterna och som man vill vråla med i. Det ska ge puls och att man taggar till. Jag har lyssnat mycket på Rammstein och där finns många av de elementen. Jag tänker mycket i riff när jag jammar fram mina basgångar. Men jag kan lova att det inte kommer förekomma gitarr i HECHT.

 

Några teman som verkar gå igen i dina texter är revansch och att inte vika ner sig. Hur tänker du kring texterna?

När jag började skapa låtarna till KRAFTSTORM så hade jag börjat samla på mig olika fraser, tankar och idéer till texter. Jag ville skriva på svenska men inte fastna i de klassiska temana om maskiner, muskler och stål. EBM har en inneboende känsla av Totalitarism, antagligen Laibachs fel, och den ville jag fånga fast kanske från andra sidan. Från de som lever i Laibachs värld och som vill kämpa emot. Många kommunistiska texter har storslagna fraser och svart/vitt tänkande som skulle funka fint i EBMen. Så när jag skrev SVART OCH SALT ville jag skapa en EBM kampsång som kan ge lyssnaren energi och pepp till kamp. Utmaningen var att skriva texter där lyssnaren själv tolkar vem revanschen och kampen är emot och att inte få det politiskt åt något håll. HECHT är opolitiskt men står på din sida, det är vi mot dom! Sen kan dom vara ens egna tankar och begränsningar som man satt upp och som hindrar en.

Sen är refrängen viktig, den ska inte vara avancerad och ska funka att sjunga med i efter några Jäger.

 

Vi måste ju också fråga om bandnamnet. Hecht, eller gädda på tyska. Vad är storyn bakom det namnet?

HECHT fanns några år inom kompisgänget innan bandet fanns. Det började med en liknelse som är aningens buskis på svenska, men för en tysk är det nog obegriplig. Så när en kompis, på bra skoltyska ska tilläggas, skulle förklara skämtet för en tysk på en festival blev det lite platt fall. Men Hecht stannade kvar och återkom ofta i olika sammanhang. Min kompis Mikael skapade T-shirts med logga och HECHT var fött. Så man kan säga att bandet och bandnamnet fanns, jag fick helt enkelt göra musik som passade till det.

Sen låter ju Hecht rätt hårt faktiskt och helt ärligt är fan Gäddor skrämmande fiskar, bodyfiskar!

 

Har du någon personlig favoritlåt på nya albumet och varför just den?

Mästerman är jag väldigt nöjd med. Den var lite knölig att skapa för jag ville ha en refräng som bestod av tre stavelser. Provade många olika ord, ”handskar på” ”DDT” ”Energi” men när jag hittade ordet Mästerman var det full pott. Ett äldre ord för bödel, så utifrån det skapades texten. Sen att det passade utmärkt ihop med samplingen från Babylon Berlin som jag såg just då var en lyckoträff. Fick till många goa ljud och basgången är otroligt simple, men effektiv. Ser verkligen fram emot att köra den live och vråla MÄSTERMAN, knyta näven och elda publiken.

 

Till sist: Hur ser framtidsplanerna ut nu när plattan släppts, blir det några livespelningar eller fortsätter du skapa nya låtar i studion i sommar?

Livespelningar ska det bli, jag har en inbokad på Elektroweekend på Dirty Deads i Göteborg den 7 september ihop med DPoint. Hoppas att det blir några till spelningar under hösten, är notorisk dålig på att sälja in mig till arrangörer.

I sommar blir fokuset på att arrangera låtar för livespelning och repa. Sen blir det självklart skapande av ny Body, det finns redan utkast till fem nya låtar. Så det kommer mera!

Sen blir det ett besök på Synth i Molkom och kolla på Bagger 258, vi ses där!

 

 

 

 

 

 

 

 

Så när jag skrev SVART OCH SALT ville jag skapa en EBM kampsång som kan ge lyssnaren energi och pepp till kamp. Utmaningen var att skriva texter där lyssnaren själv tolkar vem revanschen och kampen är emot och att inte få det politiskt åt något håll.

Livespelningar ska det bli, jag har en inbokad på Elektroweekend på Dirty Deads i Göteborg den 7 september ihop med DPoint. Hoppas att det blir några till spelningar under hösten, är notorisk dålig på att sälja in mig till arrangörer.

COPYRIGHT (C) 2024