Intervju med Then Comes Silence

Det betyder att man - äntligen - kan få gå och lägga sig tidigast runt kl 1:00 eller 2:00 på natten. Nästa morgon ringer alarmet någon gång mellan kl 6:00 och 10:00 för att åka vidare till nästa destination. Det blir inte mycket sömn.

Det går väl inte riktigt att sätta fingret på exakt vad, men vi är definitivt influerade av både den gamla skolan och den nya generationen.

Text: Gustaf Hull      2024-05-30

"Sedan har vi ju alla i bandet gått punk-skolan sen unga år.

Det är ett diplom vi är stolta över."

Then Comes Silence är ytterligare bevis på hur starkt Sverige positionerar sig inom postpunken i världen. Med nya plattan "Trickery" ute nu och nyss hemkomna från en USA-turné har bandet ytterst lite att bevisa om att de har lyckats. Synth.nu ville höra om allt och här får du svaren.

 

Hej! Hur är läget med er?

Vi har precis kommit hem från USA där vi gjorde en turné på fyra veckor. Jag skulle nog säga att vi är i en oförskämt god form trots den intensiva tiden där borta. Vi turnerade ihop med det amerikanska bandet Vision Video som är hyfsat stora nu inom den nya goth-scenen i USA. Det är obligatoriskt med "meet-and-greet" efter varje spelning, så både vi och det andra bandet måste stanna till stängning och till den sista konsertbesökaren har gått hem. Det betyder att man - äntligen - kan få gå och lägga sig tidigast runt kl 1:00 eller 2:00 på natten. Nästa morgon ringer alarmet någon gång mellan kl 6:00 och 10:00 för att åka vidare till nästa destination. Det blir inte mycket sömn. Vi har fortfarande en del promotion-jobb att göra inför det nya släppet. Kanske blir det en till video snart? Nu för tiden gör vi allt själva och filmar med telefonerna. Kvalitén på fotot blir ju sämre, men majoriteten av våra följare tittar på videos i sina telefoner, så ingen har klagat än. Kan man leverera en cool video så är det viktigast i slutändan.

 

Ok, nya plattan Trickery ute sedan ett par veckor. Hur har reaktionerna varit?

Vi har fått väldigt bra respons på plattan. Jag vågar säga att det är det bästa mottagandet vi hittills fått på ett album. Det känns såklart fint eftersom vi jobbat så länge ihop och slitit hit och dit genom åren. Arbetet med 'Trickery' gick ju väldigt smidigt. Vi repade otroligt mycket mer än vi nånsin gjort tidigare. Inspelningen av grunderna gick på tre dagar i Kapsylen Studio och produktionen var väldigt välplanerad sen dag ett. Vi har väl lärt oss med tiden.

 

Hur beskriver ni själva Trickery utifrån era tidigare album som t.ex. Hunger?

Produktionsmässigt är det en mer elektronisk platta än någon annan skiva vi levererat. Jag är i grunden en slags synt-kille, så jag har alltid vurmat för synth och trivs väl bäst bland keyboards och syntar när jag gör musik. Dock ej på scen! Det finns ingen chans i helsicke att man kan rocka lika bra med tangenter och laptop som med stränginstrument. Jo, se på Little Richard, Jerry Lee Lewis, Atari Teenage Riot och NIN skulle många säga... men nä, det är inte samma sak. Musiken vi gör är trots allt rock ändå. Eftersom vi blev en trio 2022 efter vår första USA-turné visste vi att vi skulle göra nåt annat än vi tidigare gjort med Then Comes Silence. Att låta loopar, arpeggios och syntslingor ta en viktigare plats var inget vi ens diskuterade. Det blev på sätt och vis mer självklart. En naturlig fortsättning på vårt sound. På scen funkar det också väldigt bra. Vi använder ju backing-tracks vilket är otroligt vanligt bland artister idag. Så småningom kommer vi säkert att bjuda in en live session-musiker så att vi kan utvecklas mer på scen, men att turnera idag är mycket, mycket dyrare än före pandemin, så det blir nog aktuellt lite senare.

 

Vad tog ni med er för känslor och influenser för att göra det här albumet?

Trickery handlar om tillhörighet och vänskap. Jag tycker att den communityn som vi jobbar i har en fin och hälsosam attityd gentemot varandra. Goth, post punk eller vad man vill kalla scenen har en bra känsla av gemenskap. Jag skulle nog säga att det är väldigt vanligt att folk inom scenen har ett jobbigt baggage med sig och en erfarenhet av utanförskap i grunden. Det är en gemensam nämnare bland många andra. Självklart gäller detta de flesta människor unga som gamla, men det är nåt speciellt med denna communityn. Det finns en solidaritet och ett engagemang som jag inte har mött lika ofta i andra sammanhang. Jag ska ju inte sitta här och säga att alla gotare, syntare, och postpunkare är som änglar och älvor. Det finns ju såklart gatekeepers, ass-holes och andra inskräkta typer där också. Vad det gäller influenserna så tror jag att vi försökt plocka upp vad andra band gör och låter oss inspireras av dem. Det går väl inte riktigt att sätta fingret på exakt vad, men vi är definitivt influerade av både den gamla skolan och den nya generationen.

 

Vad har varit roligast i arbetsprocessen respektive mest utmanande?

Det roligaste måste nog ha varit att vi lyckats jobba rätt så smärtfritt tillsammans genom hela processen och produktionen. Det kanske låter tråkigt och inte mycket material till anekdoter, men får man välja så är detta en bättre resa än många andra man gjort och jag skulle gärna göra den igen.

 

Vad blev bäst?

Låtordningen på Trickery blev bra. Det kan vara bland det svåraste man ska göra inför ett släpp. Tycker att vi fick till det bra denna gång. Innehållsmässigt då.

 

Finns det ett tema som är genomgående som ni vill berätta om i texterna?

Ja, vänskap, kärlek och vad man behöver offra för att behålla den är väl ett genomgående tema för plattan. Många texter på Trickery kan verka rätt giftiga och sarkastiska, men det handlar i stort sett om att hitta en balans i sitt uttryck. Jag är ingen hippie eller helig munk. Man får, eller måste använda elaka uttryck och känslor också.

 

Skulle jag våga mig på en analys skulle jag säga att ni tagit hem soundet och ger ett personligare uttryck och inte kör de klassiska postpunkt-klichéerna. Hur ser ni på det?

Vi har en rätt så bred musiksmak inom bandet. Vi är inga gatekeepers eller konservativa typer. I turnébussen kan man höra allt från mexikansk Mariachi, MC5, Lykke Li, James Brown och Grace Jones. Musik är som mat. Gillar man det, äter man det. Förhoppningsvis är det nyttigt för en också. Jag tror att vi tar med oss det upp på scen och på plattorna. Sen har vi ju alla i bandet gått punk-skolan sen unga år. En av de bästa skolor man kan gå om man vill göra musik. Det är ett diplom vi är stolta över.

 

Ni är ju ett rutinerat liveband. Hur jobbar ni i studion utifrån att det ska bli låtar som även ska fungera live?

Vissa låtar tar vi inte med oss upp på scen eftersom de låter bäst på skiva och förmodligen inte skulle bli lika bra live. Dom har gått genom ett live-filter i replokalen. Vi gör om en del arrangemang för att det blir bättre så. Vissa partier stryks och andra förlängs. Vi kör inte press play on tape även om backing-tracks nu för tiden är en naturlig del av bandets live-framträdande. I stort sett alla våra låtar har live-anpassade backing-tracks. Alltså syntar som jag har spelat in separat för live och med andra ljud som funkar bättre på scen än på skiva. Vissa spår eller stems som det heter, funkar inte att använda live. Man måste filtrera ljuden så att det synkar med trummorna, sången och gitarrerna. Live är inte samma sak på skiva och tvärtom.

 

Hur ser det ut med gig framöver?

Vi har en del festivaler i sommar. Ett bröllops-gig kommer det bli också. Sen så jobbas det på nästa turné, denna gång i EU och Storbritannien. En USA-turné till ligger i pipeline till nästa år. Så fort allt är konfirmerat meddelar vi på våra sociala medier.

 

Ok, avslutningsvis – er hälsning till era fans?

Jag snor vår käre vän Dustys (Vision Video) rop han alltid avslutar sina gig med... "Stay Strange!".

 

 

 

 

 

 

 

 

Det kanske låter tråkigt och inte mycket material till anekdoter, men får man välja så är detta en bättre resa än många andra man gjort och jag skulle gärna göra den igen.

Vi har en del festivaler i sommar. Ett bröllops-gig kommer det bli också. Sen så jobbas det på nästa turné, denna gång i EU och Storbritannien.

COPYRIGHT (C) 2024