Han var en klassisk pianist och jag hade aldrig sjungit stått på scen tidigare. Sedan tog vi det på allvar och började jobba på göra egna låtar samma dag. Ingen av oss visste något om att producera musik.

Det är inte min grej att bära med grejer och åka någon annan stans och sätta upp allt varje gång jag vill spela musik. Jag tycker dessutom det är väldigt mysigt att kunna vara med mina djur när jag skapar musik eller repar för gigen.

aux animaux

Intervju med

Text: Gustaf Hull    2022-04-07  -   Foto Jannike Viveka

Det snurrar på bra för aux animaux. Det har hänt mycket sedan Synth.nu intervjuade bandet första gången. Våren och sommaren är fylld med spelningar. En ny EP, med skräckfilmstema, är ute nu. Fredrik Strage dyker upp i en aux animaux-tischa i Nyhetsmorgon. Ja, det var verkligen dags att prata med Gözde i bandet om musiken och planerna framåt.


Presentera dig själv för de som ännu inte känner dig!

Jag heter Gözde och kommer ursprungligen från Istanbul. Jag flyttade till Sverige för snart 14 år sedan för att göra min master på Stockholms universitet. Sedan trivdes jag här, så jag stannade kvar. Innan jag flyttade hit jobbade jag som yrkesmusiker, som basist, och spelade med flera band samt en känd sångare i Turkiet. Jag lärde mig själv att både spela bas och theremin. Och det gäller även för syntharna förstås.

 

Hur uppstod aux animaux?

aux animaux föddes när jag och min exbandmedlem skämtade om att starta ett band tillsammans julen 2015. Han var en klassisk pianist och jag hade aldrig sjungit stått på scen tidigare. Sedan tog vi det på allvar och började jobba på göra egna låtar samma dag. Ingen av oss visste något om att producera musik. Så det tog lite tid att lära oss också. Jag har pluggat lite musikproduktion sedan dess. Sedan hoppade han av hösten 2018 då han höll på med att gå in i väggen och jag fortsatte på egen hand.

 

Hur beskriver du själv din musik?

Jag skulle själv beskriva min musik som 80-tals- och skräckfilmsinspirerad musik med mörka synthslingor samt hemsökande theremin och sång med dystopisk känsla.

 

”Hauntwave” verkar ju har blivit ett begrepp kring din musik – hur ser du på det?

Jag har själv valt att använda det som genre. Jag har länge känt att min musik pendlar mellan olika genrer och passar inte under en viss kategori. Jag såg att Hante. - som jag spelade tillsammans med innan pandemin - hade skrivit "haunted wave" på sin Facebooksida för att hante betyder ”haunt” på franska. Hur som helst jag frågade henne om det var okej om jag använder hauntwave  som genre och hon var okej med det. Sedan såg jag att genrebegrepp används redan av några band ipå Bandcamp och min musik verkar passa under kategorin.

 

Nya EP:n The Hydesville Episode är – skulle jag säga – ett steg i en annan riktning från tidigare singlar och EP. Ett renodlat horror-tema. Vilka tankar och processer finns bakom det släppet?

Det är en EP som jag har skapat under pandemin så det kanske inte så konstigt att det blev en riktig skräcktema. Jag har länge velat göra musik för en skräckfilm, så nu gjorde jag det till en skräckfilm som spelas i mitt hjärna. Jag är en stor skräckfilms-fan och älskar även skräckfilms-soundtracks. Så det utvecklades  naturligt av sig själv att jag skapade nånting  annorlunda än mina tidigare släpp.

 

För mig känns det som den här EP:n är den som speglar mig mest av alla. Det är också första EP:n där jag har gjort allting själv. Mina första två EP var låtar som jag hade skapat med min gamla bandmedlem. På Haunted jobbade jag med Abu Nein där jag hade gjort en låt som de gav en makeover. Den här gången har jag inte bara spelat in och producerat själv, utan även mixat på egen hand. Så kanske just därför känner jag att den verkligen är som min baby. För första gången är jag faktiskt stolt över den musik som jag har släppt.

 

Hur ser arbetsprocessen ut nu när du skriver och skapar din musik?

Det kan se lite olika ut men oftast börjar jag med en cool bassynth jag gillar och sedan bygger på det. Ibland kan det hända att jag skriver sången först med melodi och text. Jag har en hemmastudio och jag älskar att kunna ha tillgång till all min gear när som jag vill. Det är inte min grej att bära med grejer och åka någon annan stans och sätta upp allt varje gång jag vill spela musik. Jag tycker dessutom det är väldigt mysigt att kunna vara med mina djur när jag skapar musik eller repar för gigen.

 

Arbetar du med någon speciell hårdvara eller mjukvara för att skapa ditt sound?

Ja, jag har alltid jobbat med Logic och jag använder dess mjukvarusynthar flitigt. Sedan har jag även synthar i hemmastudion, bland annat Moog grandmother, Korg MS 20 mini, Roland JU-06A (som är perfekt mini replika till Juno 60 och 106) samt Novation Bass Station II. Sedan har jag så klart min älskade Moog theremini samt min bas med massa med effektpedaler.

 

Det visuella har uppenbarligen en viktig roll i konceptet kring aux animaux. Hur jobbar du med det parallellt med musiken?

Det stämmer helt och hållet. Jag ser mig egentligen som en audiovisuell artist. Jag tycker det visuella kompletterar musiken. Jag har ända från början gjort mina musikvideos själv med undantag för låten Phonophobia där jag jobbade med en kompis. Mina två senaste videos har min man Jonas Fransson från Then Comes Silence delvis bidragit med vara med bakom kameran. Men redigera gör jag alltid själv. Jag brukar också ha en liten stage performance i början av gigen , jag startar gigget med en liten ritual. Scenkläder och allt är också genomtänkta. Det fixar jag också själv. Kanske för att jag är ett kontrollfreak så gör jag allt själv. Om jag nånsin co-workar  med någon med musiken då gör jag det alltid med mina vänner. Dels för att de känner mig så väl och vet vad jag vill ha, dels för att vi har samma smak. Än så länge har jag jobbat med Alex från Then Comes Silence, Abu Nein samt Doruk från She Past Away.

 

Har du några influenser som ligger bakom hur just aux animaux låter?

Åh ja, så många! De är väldigt olika från varandra. I alla fall genremässigt. Band som jag lyssnat sedan 90-talet så som Portishead, Massive Attack, Björk. sountrackskapare såsom Geoff Barrow, John Carpenter, Michael Stein, Kyle Dixon, med flera.  Sedan även flera band från gothscenen som She Past Away, Kælan Mikla, Boy Harsher, med flera. Gillar även anna mörk musik som Anna von Hausswolff, Chelsea Wolfe, Sun O))), Oranssi Pazuzu, Bada, samt en del noise och drone. Men dessa är bara tip of the iceberg.

 

Hur ser närmaste tiden ut nu då?

Jag har just släppt en EP med sex spår som sagt. Jag har flera gig i Stockholm. Den 14 april på Slaktkyrkan med She Past Away, Minuit Machine, Rein, Kitten och Hacker. Sedan 20 maj på Nalen Klubb med gospel-industribandet  Algiers. Sedan 10 juni gig på Klubb Död med SYZYGYX . Jag kommer även att spela på Subkultfestivalen där på lördagen i juli.

 

Med detta sagt så jobbar jag faktiskt på ny musik och jag hoppas att kunna släppa den någon gång i höst. Den kommer att vara annorlunda mot det senaste jag har släppt. Jobbar på något som är mörkt men dansigt. Det kanske blir en sneak peak på något av giggen här under våren. Kanske om jag spelar en eller två av de nya låtarna live.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag såg att Hante. som jag spelade tillsammans med innan pandemin, hade skrivit "haunted wave" på sin Facebooksida för att hante betyder ”haunt” på franska. Hur som helst jag frågade henne om det var okej om jag använder hauntwave  som genre och hon var okej med det.

Åh ja, så många! De är väldigt olika från varandra. I alla fall genremässigt. Band som jag lyssnat sedan 90-talet så som Portishead, Massive Attack, Björk. sountrackskapare såsom Geoff Barrow, John Carpenter, Michael Stein, Kyle Dixon, med flera.

COPYRIGHT (C) 2023