Text: Gustaf Hull  2019-05-19      Foto: Kristan Arnesen

Den flititge och produktive synthwaveproducenten Code Elektro har släppt fyra studioplattor, fyra år i rad. Här om veckan kom Never Mind The Solar Wind, ett ambitiöst album som berättar historien om en kosmonauts olika äventyr i rymden. Synth.nu kopplade upp sig mot rymden - via Code Elektros hembas i Danmark - för att höra lite om tankarna bakom nya albumet och musiken i allmänhet.

 

Hallå Code Elektro - hur är våren i Danmark?

Riktigt trevlig just nu. Men det kan förändras snabbt ... precis som i Sverige antar jag.

 

För dem som inte känner dig - berätta om dig själv och Code Elektro!

Code Elektro är elektronisk musik i synthwave- och retrowave-genren. Jag är väldigt inspirerad av science fiction-filmer och gamla synthpionjärer som Tangerine Dream och Jean-Michel Jarre. Jag har tidigare släppt tre album digitalt och på vinyl - och nya plattan ”Never Mind the Solar Wind” är mitt fjärde album.

 

Synthwave har verkligen varit en boom de senaste två-tre åren och etablerat en scen. Hur ser du på scenen ur ditt perspektiv?

Det finns så många stora artister i den genren. Massor av bra musik och det är en glädje att se att det växer varje dag.

 

Många synthwaveproducenter startade som musiker i Amiga-demoscen. Gjorde du?

Jag vet lite om den scenen ... men jag skulle inte säga att jag började där. Som barn på 80-talet försökte jag göra musik på min Commodore 64, men det var så svårt - och då började jag spela bas i metalband istället.

 

Du har släppt tre album. Nästan ett varje år sedan 2016. Och nu har du släppt ditt fjärde här i början av maj. Berätta om konceptet!

Det nya albumet, Never Mind the Solar Wind, tar inspiration i den gyllene tidserav av science fiction-litteraturen. Jag är en stor fan av Heinlein, Asimov och Vonnegut. Jag älskar hur de föreställde sig framtiden i dessa tider. Du kan ta en rymdraket till Mars, men du måste läsa tidningen, ringa från telefonkiosk och vara klädd i tweed.

 

Hur kom du fram med kosmonautkonceptet?

Never Mind Solar Wind är ett konceptalbum. Och det är en historia om en kosmonaut som åker ut i rymden och upptäcker något och återkommer med en ny upplysning ... nästan med ett slags 2001 Space Odyssey-vibe. Så på varje spår finns ett par korta meningar från kosmonauten om hans resa och känslor. Och de utgör alla en historia i slutet. Men du måste lyssna på hela albumet för att få det - eller köp vinylen där berättelsen är skriven i inlagan.

 

Hur har processen varit med låtarna och produktionen?

Den här gången har processen varit lite mer analog och jag spenderar mycket energi för att skapa rätt ljud. Det tar ungefär ett år att skriva musiken mer eller mindre - och det finns alla andra saker du behöver göra. Pratar med förlaget, designer, mastering-teknikern etc. Så slutar det alltid med att det tar mer tid än planerat. När musiken är klar skickar jag spåren på mastering. Jag vill att andra öron lyssnar igenom musiken innan den släpps.

   Processen har varit både rolig och frustrerande vid olika tillfällen. Men totalt sett tycker jag att det är mitt bästa album hittills - men det är svårt att säga ... det får lyssnaren avgöra, haha!

 

På vilket sätt skiljer sig soundet från tidigare släpp skulle du säga?

Det låter fortfarande som Code Elektro. Men jag tror att det är lite mer sjuttiotalsriff den här gången - och lite mindre 80-talet.

 

Vilken maskinvara och programvara föredrar du att arbeta med?

Jag använder Cubase Pro 10 på min Macbook Pro med ett RME Fireface ljudkort. Och då har jag en ADAT-lösning för fler ingångar. Syntar jag använt är bland annat Moog Subphatty, Roland JX3p, Korg MS20, Minilogue, Behringer Neutron, Roland SE-02, Lyra 8, Dreadbox NYX och Erebus med stomp boxes och en gammal Akai-bandmaskin.

   Som preamps har jag använt Universal Audio Twinfinity och jag har en gammal SSL-klon-kompressor.

   Jag har massor av mjukvara, dock är mina huvudsakliga pluggar U-He, Rob Papen, Spectrasonics och Dmitri Sches.

 

Vilken andra synthwave-artister gillar du?

Det finns så många bra artister där ute. För många att nämna så jag väljer bara en och då får det bli de som var min inspiration från början - Tangerine Dream.

 

 

Never Mind The Solar Wind finns på Spotify. Du kan även beställa vinyl och läsa mer om Code Elektro på hemsidan.

 

 

Som barn på 80-talet försökte jag göra musik på min Commodore 64, men det var så svårt - och då började jag spela bas i metalband istället.

Det låter fortfarande som Code Elektro. Men jag tror att det är lite mer sjuttiotalsriff den här gången - och lite mindre 80-talet.

   Jag har massor av mjukvara, dock är mina huvudsakliga pluggar U-He, Rob Papen, Spectrasonics och Dmitri Sches.

Intervju med synthwaveproducenten

CODE ELEKTRO

Behringer Neutron - en av de hårdvaror Code Elektro använder.

Dmitri Sches plugin.

 

COPYRIGHT (C) 2019