Intervju med

Electronic Winter 2018 på Musikens Hus i Göteborg

Text & foto:

Johan Wejedal  2018-03-21

Första gången var helt fantastiskt, så vi kunde bara inte vänta på att få spela här igen. Det var en bra kväll och vi hade verkligen jätteroligt. Svenska publiken är en av de varmaste och mest entusiastiska vi någonsin spelat för.

Vi tror att majoriteten av våra fans i Europa är från Sverige och Tyskland. Vi vet inte varför, men så är det.

Jag svimmade nästan på scenen av värmen! Och det trots att vi är från Grekland och är vana vid höga temperaturer. Men förutom värmen hade vi en fantastisk upplevelse på scenen.

Andy Bell älskade verkligen vår version och det var hans begäran att namnge den "Paint A Rumor Remix"!

Vi respekterar honom väldigt mycket och vi blev mycket glada när han visade sig vara en varm person med en stor inre elegans. Vi kunde liksom inte sluta stirra på honom och vi ville vara bredvid honom hela tiden och försökte starta en konversation.

MARSHEAUX

Redan när jag parkerade bilen utanför Musikens Hus hörde jag att Nik och George (som ju är Marsheauxs extra live-musiker, samt även driver skivbolaget Undo Records) höll på med Marsheauxs soundcheck. Jag gick in och mötte strax George som blev mycket glad att se mig igen (det var fjärde gången vi ses). Soundchecket var strax klart. Musiken lät riktigt bra och jag kunde knappt vänta på "the real deal" som ju väntade senare. Nik och George tog sedan med mig backstage, där George började montera ihop den nya specialutgivna souvenir-CD som fanns till försäljning denna kväll; "Our Girls on Films (music for fims waiting to happen vol.1)". George hade ett digert jobb framför sig, för det var c:a 50 skivor som behövde sättas ihop. Jag fick äran att hjälpa till lite och fick monterat ihop ett par souvenir-CD:s jag också. Medan vi pratade frågade Nik plötsligt vilken låt jag helst ville höra; "Sorrow" eller "The begenning to the end". Jag blev lite ställd först, för båda låtarna är favoriter. "The beginning of the end" sa jag. "Den har jag aldrig hört live". "Bra" sa Nik. "Då skall du få det nu - för vi kör den som intro"!

 

Efter att ha avnjutit Nattskiftets och Anna Öbergs briljanta gig var det så till slut dags för min femte och Göteborgs andra Marsheaux-konsert som blev en av de bästa jag varit på med dem, mycket tack vare en stor entusiastisk publik och lagom storlek på lokalen. Marsheaux var i toppform och som utlovat spelades en mäktig instrumentalversion av "The beginning of the end" som introlåt. Publikresponsen var underbar konserten igenom och det var verkligen tryck i låtarna. Marsheaux spelade denna gång låtar från de flesta av deras album, till exempel "Exit", "Come on Now", "Breakthrough", "Radial Emotion", Dream of a Disco" och "Like a movie". När sköna Depeche-covern "Now this is fun" spelades tittade jag ut över publiken och såg hur många bara slöt ögonen och njöt. Jag blev dock lite besviken över att inte "Safe Tonight" spelades, men det får väl bli nästa gång? Efter giget tog jag mig snabbt tillbaka backstage igen och togs emot av strålande glada Marianthi och Sophie. Vi hade en mycket trevlig pratstund där Marianthi bland annat avslöjade att hon faktiskt också gör musik på egen hand som kanske inte direkt låter som Marsheuax utan mer som indiepop och att hennes favoritband är The Cure, Austra, Fever Ray och Cocteau Twins. Här följer ett urdrag om vad som avhandlades under kvällen:

 

Grattis till en till framgångsrik spelning i Göteborg!

Marsheaux: Tack så mycket Johan! Vi älskar Sverige och att spela här!

 

Det verkar som om ni har en ganska bra svensk fanbase nu! Vilka är era egna intryck från er andra svenska spelning?

Marsheaux: Första gången var helt fantastiskt, så vi kunde bara inte vänta på att få spela här igen. Det var en bra kväll och vi hade verkligen jätteroligt. Svenska publiken är en av de varmaste och mest entusiastiska vi någonsin spelat för. De känner igen och sjunger med i våra låtar och är väldigt interaktiva, en tjej kom till och med upp på scenen för att begära en sång ikväll (skratt).

 

Hur skilde sig denna spelning från den första?

Marsheaux: Skillnaden från sommarspelningen är att det var på A Broken Frame-turnén, så låtlistan hade många låtar från det albumet, den här gången spelade vi låtar från alla våra album och folk tycks gilla det lika mycket.

 

Jag tror att jag hörde lite tyska också i publiken och det verkar som att vissa människor hade rest långt för detta ...

Marsheaux: Även om vi själva inte har hört några tyskar tror vi dig (skratt), och så är det fantastiskt när människor från andra länder kommer till våra gig och pratar med oss. Vi blir väldigt smickrade av det. Det är en stor sak för oss när någon spenderar mycket pengar och reser långt för att lyssna på vår musik. Vi tror att majoriteten av våra fans i Europa är från Sverige och Tyskland. Vi vet inte varför, men så är det.

 

Vad kan ni berätta om er  nya "souvenir-CD"? Kommer det att vara olika låtar på nästa?

Marsheaux: Vi har släppt souvenir-CD-skivor under våra turnéer de senaste två åren och eftersom det fungerade mycket bra och folk var entusiastiska över det så vi bestämde oss för att göra ett liknande projekt att för årets konserter. "Our Girls On Films" är en samlings-CD med helt olika versioner av några av våra låtar som vår utgivare skickade till olika musikansvariga för att använda i annonser och filmer. Vi vill vara lite annorlunda vid varje konserttillfälle!

 

På tal om spelningar - er Hansa-studio-spelning måste ha varit något aldeles speciellt. Berätta lite mer om det!

Marsheaux: Det var verkligen en speciell konsert. Vi känner oss verkligen hedrade att vi hade chansen att inte bara besöka den legendariska studion, utan också att stanna i två nätter, vi sov till och med över, och spelade också! Man kan känna historien och den kulturella och konstnärliga betydelsen överallt i luften i den byggnaden. Konserten var fantastisk men det var också väldigt, väldigt, väldigt varmt. Det var en riktigt varm dag i Berlin och det fanns ingen luftkonditionering i den helt fullpackade lokalen. Jag (Marianthi) svimmade nästan på scenen av värmen! Och det trots att vi är från Grekland och är vana vid höga temperaturer. Men förutom värmen hade vi en fantastisk upplevelse på scenen. Vi kommer aldrig någonsin att glömma den natten. Det blev en av de tre bästa händelserna i Marsheauxs karriär!

 

I samband med Hansa studio-giget gav ni ju ut ännu en Depeche Mode-cover (Get the Balance Right) - har ni fått några reaktioner från Mute Records eller Depeche Mode själva på era Depeche-covers?

Marsheaux: Vi vet fortfarande inte om Depeche Mode hört talas om den, om vi skall vara ärliga. Det får du fråga Depeche Mode om! (skratt) Men folk från Mute har berättat för oss att de tyckte det var en lysande idé som var mycket väl genomförd.

 

Kul! Kan ni berätta mer om det helt nya Erasure remix-projektet?

Marsheaux: Vi gjorde en remix i en av deras nya låtar som inkluderades i ett Erasure-remix-projekt som Undo Records höll i (går att köpa på länk nedan, red. anm.). Andy Bell älskade verkligen vår version och det var hans begäran att namnge den "Paint A Rumor Remix"!

 

Hela er spelning på Elecctri_City Concference i Düsseldorf 2016 visades i en tv-sändning på kanalen Arte. Hur kom det sig och hur kändes det att ha en tv-kamera som filmade er under spelningen?

Marsheaux: Vi hade faktiskt inte den minsta tanke på att spelningen filmades för en TV-sändning, för att vara ärliga. Lokalen var en konferenssal eller något liknande och det var en väldigt konstig plats att spela på faktiskt, med hemsk akustik och dåligt ljud. Sanningen är att vi inte märkte några av TV-kameror, men vi är förstås inte särskilt uppmärksamma av oss när vi är på scenen eller i allmänhet för den delen... (skratt).

 

På tal om Düsseldorf, jag vet att ni träffade en av synthmusikens "all time greats" där, nämligen ingen annan än John Foxx...

Marsheaux: Ja, John Foxx var faktiskt en av våra största hjältar när vi började musik tillsammans, hans Metamatic-album var bland de album vi lyssnade på mycket som inspiration då, andra var till exempel Human Leagues "Love and Dancing", OMD:s "Architecture and Morality" och Yazoos båda album. Vi respekterar honom väldigt mycket och vi blev mycket glada när han visade sig vara en varm person med en stor inre elegans. Vi kunde liksom inte sluta stirra på honom och vi ville vara bredvid honom hela tiden och försökte starta en konversation. Vi var nästan som stalkers (skratt!).

 

Era tidigare album, "Peek-a-Boo" och "Lumineux Noir", har nyligen återutgivits i vackert LP-format. Kommer ditt debutalbum "E-bay Queen" också att återges på vinyl?

Marsheaux: Det var verkligen en rolig upptäckt när vi märkte när Out of Line släppt dem på vinyl genom Side Line magazine. Undo Records vill släppa dem alla på vinyl i exakt samma format som cd-skivorna var (cut outs, färgade vinyl etc). Vi vet inte när de kommer att vara tillgängliga, men det är i alla fall planen.

 

Toppen! Hur ser övriga framtida planer ut?

Marsheaux: Vår framtida plan är att börja göra framtida planer! Vi kommer spela en konsert i augusti på W festival i Belgien.

 

 

Synth.nu tackar Marsheaux för en mycket trevlig intervju! Vi skickar även ett särskilt stort tack till Henrik Wittgren och Sebastian Hess, som hade återigen fått ihop en lika trevlig som välorganierad mini-festival med en varierad och imponerande internationell lineup. Electronic Winter har nu lagts ner, och kommer bli djupt saknad, men i fortsättningen kan vi se fram emot fler lite mindre arrangemang istället, som till exempel Psyche den 14 april.

 

Vill du se Marsheaux i Sverige så kommer de till Subkultfestivalen i Trollhättan i juni.

 

 

Här går det för övrigt att se hela Hansa-konserten på Youtube.

 

Köp Marsheauxs skivor här.

 

Gilla Svenska Marsheaux-fanklubben här.

 

 

 

 

Foto från www.vanguardofficial.com

COPYRIGHT (C) 2018