Text: Gustaf Hull  2019-04-18    Foto: Mördelin, press

Här om veckan kom ett väldigt trevligt presskit till redaktionen. Brittiska duon - med det väldigt obrittiska namnet – Mördelin presenterar fräscht producerad synthpop som på ett modernt sätt för tankarna till det bästa av 80-talets synthpopera. En sliten mening kanske, men Mördelin har något eget med väl genomarbetad produktion, signerad Olaf Wollschläger, starka melodier och passion för vemod och mörker. En intervju inför kommande debut-EPn här i maj kändes mer än given, så vi sökte upp Pascal och Amy i bandet för att få veta mer.

 

 

Mördelin? Låter nästan som något hämtat från Tolkiens värld. Vad betyder ert namn?

Pas: Det är inte Tolkien-relaterat, men jag förstår vad du menar! Nej, det är faktiskt ett slags hybridord som härrör från ett gammalt engelskt ord "maudlin", vilket betyder ”självmodigt”. Vi ändrade stavningen för att blanda den med ordet "mörder" vilket betyder mördare på tyska. Jag ville ta in ett element från mitt tyska arv.

Amy: Vi valde namnet under ett rep, och när vi hade repat klart var jag – som vanligt - full och känslomässig, så jag tyckte att namnet lät bra. Ha ha.

 

Jag gillar verkligen ert koncept. Inget snack om att ni influeras av mycket 80-talsmusik men ni har en väldigt modern produktion. Hur beskriver ni själva er musik?

Pas: Ååååååhh det är knepig det. Vi har ingen baktanke med att låta som något annat band eller genre. En låt utvecklas så mycket under produktionen och kan förvandlas till ett annat sound med bara några klick. Självklart kommer man alltid att föra in influenser från de band du lyssnade på när du växte upp ... ja, jag överdoserade på många sätt musik som Depeche Mode, The Smiths, Human League och den fantastiska Fad Gadget. Haha ... Jag ska slutligen svara på din fråga, jag definierar oss som "dark synthpop"

Amy: Ja, jag har alltid varit ett fan av new wave som Talking Heads och jag har sångmässigt alltid varit influerad av Annie Lennox och Madonna. Jag gillar verkligen 80-talets och 90-talets pop, det finns något som tar mig tillbaka till skoldiscona och de ikoniska ljuden från den tiden. Tycker vi fångat det i produktionen och Olaf (Wollschläger red.anm.) har verkligen hjälpt oss att förvalta - och förbättrat - förbättrat vårt sound på ett bra sätt.

 

Jag vet att ni beskrivit er musik som ”audiovisuellt” – vad menar ni med det?

Amy: Jag växte upp med MTV och VH1 och jag älskar en bra musikvideo, eftersom den kan förbättra upplevelsen av låten. Vi vill att vår egenregisserade scenshow ska involvera en blandning av medier, film och rekvisita. Inte bara ljud och ljus. Vi skulle vilja att det blir lika dramatiskt som vår musik och förhoppningsvis ska vi kunna inspirera publiken. Vi har i samarbete med en indiependet-konstnär som har några extraordinära konstverk i pipelinen som också kommer att dyka upp live med våra låtar.

 

Texterna då? Vad betyder de för er?

Pas: Det finns ingen bestämd process för vårt textskrivande. När jag gör en ny låt lägger jag texten med tonvikten på att utarbeta den sångmässiga melodin i tidigt skede till bara bas och grundläggande trumkomp, med väldigt lite annat på plats. Vi är inte direkt ”berättande” i våra texter, men vi vill att lyssnaren ska känna en viss känsla. En sak som går igenom flera av våra spår är vår kärlek till att ändra stämningen och riktningen mitt i spåret. Till exempel kan en dyster vers bryta sig in i en upplyftande, instrumental refräng eller plötsligt i ett outro.

 

Ni släpper en EP med sex spår i slutet av maj– Préface. Berätta om processen!

Pas: Vi bestämde oss för att släppa något i EP-format eftersom vi har märkt att andra artister gör det allt mer. Det passar fansen sätt att lyssna tror vi. Det tillåter oss att släppa musik mer regelbundet än att ha ett mellanrum på två till tre år mellan albumen. EP:n släpps digitalt fredagen den 21 maj och fysiskt strax efter.

 

Och så har ni jobbat tillsammans med legendaren Olaf Wollschläger. Hur är det att jobba med honom?

Pas: Det har varit fantastiskt att jobba med honom. Vi gav honom smeknamnet The Wizard eftersom han har en magisk touch och massor av skägg ... åh, och han skulle noga se bra ut i en trollkarlskappa! Han är ensann karaktär och det sätt som han dissekerar projekten är imponerande. Han har ett otroligt uppmärksam på detaljer och har förståelsen för artistens konstnärlighet. I slutändan levererar han en originell mix som känns väldigt äkta.

 

Vad händer här näst då? Nya släpp? Live?

Vi håller för närvarande på att sätta ihop vår liveföreställning, som har visat sig vara ett både spännande och utmanande arbete. Den roliga delen är att återupptäcka spår och göra tolkningar av dem för en live-publik så att de lyfter ännu mer! Vi planerar att spela på festivaler runt omkring i Europa. Sedan ska vi förhoppning regelbundet få spelaningar utanför Storbritannien, eftersom det finns en sådan törst för synthpop ute i Europa.

 

Några hälsningar till era svenska fans?

Vi älskar er. Vi älskar era köttbullar, kvalitetsbrottsdraman, era ångande bastur och möbler i platta paket! Haha, seriöst men ... ni svenskar kan verkligen göra bra musik. Sverige har alltid varit produktivt när det gäller att göra kvalitativ synthpop. Vi skulle gärna vilja spela i Sverige snart och välkomnar alla inbjudningar att spela på någon klubb eller någon av era festivaler. Amy spelar även i ett ABBA-hyllningsband, kvalificerar vi oss?

 

 

Är du nyfiken på hur Mördelin låter? Det finns smakprov på Youtube.

I övrigt kommer EP:n Préface den 21 maj (digitalt).

 

 

Vi valde namnet under ett rep, och när vi hade repat klart var jag

– som vanligt - full och känslomässig, så jag tyckte att namnet lät bra. Ha ha.

Jag växte upp med MTV och VH1 och jag älskar en bra musikvideo, eftersom den kan förbättra upplevelsen av låten.

Det har varit fantastiskt att jobba med honom. Vi gav honom smeknamnet The Wizard eftersom han har en magisk touch och massor av skägg ... åh, och han skulle noga se bra ut i en trollkarlskappa!

Lovande synthpopdebutanter

MÖRDELIN

Blandar det bästa av 80-talet - mörkt och modernt

 

COPYRIGHT (C) 2019