Text: Erik Ångman      2020-11-10

Många minns säkert Royas bejublade debut med EP:n "Trax". Den blev varmt emottagen av både publiken och pressen. Hennes minimalistiska, elektroniska musik har en personlig prägel som skapar intresse. Med det nya albumet "Bound" på ingång, så vaknade Synth.nus Erik Ångmans intresse att göra en intervju. Ett samtal om den nya musiken, skapandet och om att jobba som musiker i pandemin.

 

Hur kommer det sig att du började göra musik?

Alla på min mammas sida av släkten spelar olika instrument och musik har alltid varit en viktig del av mitt liv. Jag har spelat olika instrument sedan jag var 4 år gammal. Det var mest piano som gällde under min ungdom (även om jag också spelade fiol och piccoloflöjt under några år) och det var på pianot som jag först började utforska att skriva egna melodier. När jag var runt 20 började jag spela in låtar på gitarr och spela i band. Det var först senare som jag återupptäckte den elektroniska musiken som jag gillade när jag var yngre. Jag började leka med syntar och skriva nya låtar som var mer anpassade för elektronisk musik. Nu var det en fördel att jag hade växt upp med att spela piano eftersom jag kände mig hemma bland alla olika klaviaturer.

Även under de perioder när jag tappade intresset för att spela ett instrument så har jag alltid nynnat på melodier eller lekt med någon pryl som gör ljud bara för skojs skull. Jag har också alltid varit en rätt analytisk lyssnare och har lärt mig mycket av att lyssna på ny musik som jag hittat. När man hör bra musik så blir man självklart inspirerad av det och får en lust att skapa något själv. Jag växte upp i Olympia, USA i en miljö där jag fick lära mig att det faktiskt var helt normalt att skapa musik själv och att det gick att göra utan att man behövde en dyr studio eller massa prylar.

 

- Hur ser din kreativa process ut?

 Först och främst så leker jag mycket med syntar för att testa olika ljud och bara har kul utan att ha något specifikt mål med det jag gör. Men de flesta av mina låtar har börjat som pianostycken innan de får sin mer slutgiltiga elektroniska form. Inspirationen till min musik kommer från många olika källor och låtarna växer ofta fram väldigt organiskt. Låtarna får bli som de blir, även om de inte blir som jag hade tänkt från början, eller ens ville. Jag har så många låtar, eller delar av låtar, som jag skrivit som kanske passar bättre på någon framtida skiva eller kanske till något helt separat projekt. Eller också så är de bara skräp. Men det finns absolut inget slut på idéerna i min värld och jag skulle kunna fortsätta skapa musik, oavsett instrument eller genre, i evighet utan att tappa inspirationen.

 

- Hur går det till när du skriver texter och spelar in sången till dina låtar?

Texterna skrivs nästan alltid efter att musiken är färdig. Jag provar ofta 2-3 helt olika sångmelodier för att testa och se vad som känns rätt. Ibland händer det att jag spelar in olika sångmelodier på mobilen lite när som helst på dygnet för att försöka få fram en helt ny tolkning på sången. Men i de flesta fall så brukar det vara den första versionen som blir bäst. När jag känner mig hyfsat nöjd med sången så sätter jag mig med låten och skriver ner alla orden där de skall vara i arrangemanget, oftast med ord som liknar det som jag sjöng från början. Till sist formas texten från den grunden och färgas av känslan i låten och kanske även med ett tema i bakhuvudet. Jag brukar alltid skriva för långa texter och på slutet när det blir dags att verkligen spela in sången så slänger jag bort nästan hälften av alla ord jag tänkte använda. Som vokalist så måste man få kunna få ”ta plats” i låten genom att ändra hur orden faktiskt sjungs. Oftast känns det som om jag är två olika personer under den tiden: En som producerar och en som sjunger och de två personerna kommer inte alltid överens med varandra.

 

- Kan du nämna några av dina favoritprylar i studion?

Min (Teenage Engineering) OP-1 är den som jag alltid tar med mig på resor då den är liten och lätt att ta med sig samtidigt som den är både rolig och flexibel. Jag använder den även live på scen och det är ett roligt instrument att uppträda med. En annan pryl jag alltid kommer behöva när jag spelar live är min (Elektron) Octatrack. Men den är även kul att sitta hemma och leka med, framför allt för att hitta nya ljud och idéer. Jag tycker om att det är lätt att trycka lite här och där på måfå på knapparna eller bara ställa något på random och se vad som händer. Ibland kan det behövas ett nästan slumpmässigt sätt att skapa ljud och rytmer för att kickstarta den kreativa processen. Förutom dessa två maskiner så byter jag ut mina instrument ganska ofta och försöker sälja av så mycket som jag kan för att hålla nere antalet prylar i min studio.

 

- Din nya skiva "Bound" är ett steg i en lite ny musikalisk riktning. Hur kom den till egentligen?

All musik på "Bound" är gjorda på en Buchla Music Easel. Det är ett instrument som jag länge varit nyfiken på, dels grund av sitt vackra ljud, men också för alla möjligheter den har för att skruva fram fantastiska ljud. Jag var ledig i ett par månader under sommaren och alla mina planer blev inställda på grund av Coronapandemin. Jag passade då på att fråga en kompis om jag skulle kunna få hyra hans Easel ett tag. Vänligt nog så gick han med på att låna ut den till mig i ett par veckor. Så fort jag fick hem den och började spela på den så blev jag helt kär i ljudet. Easeln är ett väldigt expressivt instrument som är otroligt taktilt och på sitt sätt så kändes det nästan som att spela på ett piano igen. Jag satt hela dagarna varje dag med den och samtidigt som jag experimenterade och lärde mig så spelade jag in så mycket som jag kunde för att kanske kunna använda det till något kommande projekt.

Efter att ha suttit nästan dag och natt med Easeln i en månad så började jag lyssna igenom det jag spelat in och kände då att det fanns något där som man kunde samla ihop till ett album precis som det var utan att det behövdes någon ytterligare produktion. Alla låtarna på "Bound" är därför inspelade i en tagning och utan några ytterligare pålägg i efterhand. Trots att jag spelade in musiken samtidigt som jag utforskade Easeln och försökte lära mig instrumentet, så känner jag att jag har lyckats lämna mitt eget uttryck någonstans i låtarna på "Bound". Det finns också någon sorts naivitet som kommer fram i musiken vilket är något som jag verkligen gillar. Det kändes ofta osäkert vart varje låt skulle ta vägen eller ens vilken ratt jag skulle vrida på för att få fram det ljud jag ville.

Skivan skulle egentligen heta "Bound: Sessions in isolation with a Buchla Music Easel" men jag tog bort det mesta av titeln och det blev bara "Bound" som är en referens till de olika begräsningar som fanns när skivan gjordes. Att sitta i ofrivillig isolering hemma och samtidigt spela in en hel skiva på så kort tid med bara ett instrument har gjort den här skivan lite speciell. "Bound" uttrycker på något sätt de olika känslor och tankar jag hade under den perioden av mitt liv.

 

- Hur har Coronapandemin påverkat dig som musiker?

Jag har mest suttit hemma och testat att göra musik i lite olika stilar, samtidigt som jag har jag haft tid att lära mig lite mer kring olika studiotekniska saker. Jag har också hängt lite med några musikskapande vänner då och då. Men för mig har coronatiden egentligen varit väldigt befriande i och med att det inte funnits några förväntningar på att jag måste göra en ny setlist, spela live eller släppa något nytt. På grund av det så har jag faktiskt varit mer produktiv än någonsin. Jag spelade ett par gånger utomhus med Johan Antoni från musikaffären JAM (under namnet Syntotek Sessions på YouTube) och det var jätteroligt att bara göra några enkla jam för en liten publik. Givetvis saknar jag att spela live "på riktigt" och även att se mina vänner spela live, men annars så måste jag erkänna att jag trivs sjukt bra under pandemin. Jag känner mig nästan lite skyldig för att jag trivts så galet bra.

 

- Vad är på gång i den närmaste framtiden för dig?

Efter släppet av "Bound" så kommer jag fokusera på att göra klart några låtar som jag började på i somras samt att skriva ny musik med sång igen. Det känns som om den nya musiken jag arbetar på nu kommer låta lite annorlunda än det jag gjort innan. Det kommer fortfarande vara elektroniskt och med sång men annars så kommer jag säkert testa lite nya olika grejer. Vi får se. Tyvärr måste jag balansera mitt musikskapande med att jobba heltid på dagarna. Jag måste ju kunna betala räkningarna fram tills dess jag blir snuskigt rik på min musik. Samtidigt så måste jag försöka att ta det lite lugnt och inte stressa fram något så att jag inte riskerar att bränna ut mig helt och hållet.

 

- Har du något musiktips till synth.nus läsare?

Jag har lyssnat till en hel del på Ikonika de senaste månaderna och skulle gärna vilja se henne spela live igen i Stockholm någon gång. Första spåret från hennes senaste EP ”Hollow” är en riktig favorit.

 

Jag har spelat olika instrument sedan jag var 4 år gammal. Det var mest piano som gällde under min ungdom (även om jag också spelade fiol och piccoloflöjt under några år) och det var på pianot som jag först började utforska att skriva egna melodier.

ROYA

Till sist formas texten från den grunden och färgas av känslan i låten och kanske även med ett tema i bakhuvudet. Jag brukar alltid skriva för långa texter och på slutet när det blir dags att verkligen spela in sången så slänger jag bort nästan hälften av alla ord jag tänkte använda.

En annan pryl jag alltid kommer behöva när jag spelar live är min (Elektron) Octatrack. Men den är även kul att sitta hemma och leka med, framför allt för att hitta nya ljud och idéer. Jag tycker om att det är lätt att trycka lite här och där på måfå på knapparna eller bara ställa något på random och se vad som händer.

Efter släppet av "Bound" så kommer jag fokusera på att göra klart några låtar som jag började på i somras samt att skriva ny musik med sång igen. Det känns som om den nya musiken jag arbetar på nu kommer låta lite annorlunda än det jag gjort innan.

COPYRIGHT (C) 2019