Jag skulle säga att vår musik kanske i första hand riktar sig till de som gillar musik från 80-talet. Vi är så att säga 30-35 år efter vår tid.

Sound, arrangemang och orkestrering är något som tillkommer först i ett senare skede i en produktion. Men då är det låten som blir själva ledstjärnan för hur det slutligen kommer att låta. Men visst. Även om vi har våra hjärtan i det tidiga 80-talets synthpop så vill vi i första hand fokusera på låtar.

Vi använder också synthar från Native Instruments, Arturia med mera. Det är så gott som uteslutande emuleringar av äldre tiders, mestadels, analoga synthar. Laurent har också en rätt imponerande samling hårdvarusynthtar. Roland Juno 6. ARP Odyssey för att nämna några.

De viktigaste ackorden är gjorda med en wavetable-synth; Massive. Den låter solid, kontrollerad och med impact, samtidigt som det bevarar lite akustiskt utrymme för de andra spåren.

Text: Gustaf Hull       2019-09-29

Upptäck svenska och singelaktuella Spiritual Machinery. Ett koncept med olika uppsättningar, sound och nyanser. Men i botten elektronisk pop med starkt ID. Synth.nu har intervjuat Hakan Sunar som är den fasta punkten i projektet.

 

Presentera bandet och er bakgrund!

Spiritual Machinery är inget konventionellt band med fasta medlemmar utan ett samarbetsprojekt som jag startade 2017. Medan somliga artister gjort några enstaka inhopp så har andra blivit en mer inkorporerad del av projektet. Så som den indonesiska jazz-sångerskan Alice Leonz och Claire Virginia. En gospelsångerska från Storbritannien. Men också den Parisbaserade ljud-designern, och musikern, Laurent Bourgeon som jag jobbat rätt mycket tillsammans med.

 

Hur beskriver ni er musik för en person som aldrig har hört er tidigare?

Pop med en touch av 80-talet. Jag tror de flesta som lyssnar på vår musik kan känna igen en viss vintage känsla i det vi gör. Jag skulle säga att vår musik kanske i första hand riktar sig till de som gillar musik från 80-talet. Vi är så att säga 30-35 år efter vår tid.

 

Det jag förvånas mest över att ni har så tvära kast och presenterar låtar som låter helt akustiska till exempel ”In the dark of night” – vad är tanken där?

Jag är medveten om att det där kan vara ett problem i en tid som är så oerhört genrefixerad. Inte minst därför att det gör det så mycket svårare att nå ut till "rätt" publik. Men jag tänker inte genre när jag skriver låtar. Sound, arrangemang och orkestrering är något som tillkommer först i ett senare skede i en produktion. Men då är det låten som blir själva ledstjärnan för hur det slutligen kommer att låta. Men visst. Även om vi har våra hjärtan i det tidiga 80-talets synthpop så vill vi i första hand fokusera på låtar. Just "In The Dark Of Night" har förresten en del likheter med Depeche Modes "Condemnation". Som inte heller är sådär jätteelektronisk.

 

Jag skulle nästa gissa att dansmusik är en stor influens för att ni ofta har en dansdriven grund?

Egentligen inte. Möjligen med undantag från "E.K.G". Fast det spåret är egentligen mer inspirerat av Cabaret Voltaire och elektronisk konceptmusik. I övrigt är den enda dansmusik jag inspirerats av mest äldre disco. Som Giorgio Moroder, Fun Fun, Fancy etcetera.

Det är kanske därför låtar som "The Greedy Man" och "Lady Of Night" har ett förhållandevis långsamt tempo jämfört med modern dansmusik. Fast jag antar att allt som har en "four for the floor"-baskagge är någon form av dansmusik. Utom möjligen "Love To Love You Baby" som för en ung lyssnare av idag närmast måste vara en tryckare.

 

Vad har ni för influenser?

Allt möjligt. Vilket kanske kommer fram på olika sätt i låtarna. Jag är nog rätt mycket influerad av musik jag vuxit upp med som barn och tonåring. Sånt som sitter i den musikaliska ryggraden. MGM musikaler, Motown och Schlager. och senare, i tonåren; tidiga The human League, Ultravox, Spandau Ballet, Gary Numan, OMD. Bowie, Depeche Mode, Kraftwerk. En oändlig lista som sammantaget i en bok skulle göra ont att tappa på fötterna. Men även producenter som Tony Visconti, Gareth Jones och Mark "Flood" Ellis.

 

Vad arbetar ni med för utrustning?

Eftersom vi jobbar rätt mycket online så försöker vi hålla oss till softsynthar som vi har gemensamt eftersom jag jobbat rätt mycket tillsammans med Laurent, som till vardags är ljud-designer och jobbar en hel del med utveckling av instrument för xils-lab, så har det blivit så att vi använt oss rätt mycket av deras synthar. PolyKB III, Minisyn'X / Syn'X, STIX. Vi använder också synthar från Native Instruments, Arturia med mera. Det är så gott som uteslutande emuleringar av äldre tiders, mestadels, analoga synthar. Laurent har också en rätt imponerande samling hårdvarusynthtar. Roland Juno 6. ARP Odyssey för att nämna några. Min egen uppsättning hårdvarusyntthar är betydligt mer blygsam. En Roland D-20 och en Yamaha CS1x. I övrigt använder vi oss rätt mycket av mjukvaruemuleringar av äldre tiders ljudprocessorer. LA-2A limiter, 1176 kompressor, Roland Space Echo, SSL 4000 konsol etcetera Ett medvetet val då vi försöker hålla oss till, och ge, vårt sound en vintage-touch. Fast med hänsyn till tidens krav på ljudstandard. Det sagt då vi ändå är rätt sparsamma med effekter.

 

Berätta om skapandet av senaste singeln "The Greedy Man (Vampyristic Energy Mix)”!

Laurent Bourgeon: Jag försökte göra det som många människor har försökt tidigare, med mer eller mindre framgång: att skapa den perfekta blandningen mellan en rock- poplåt och synthesizers. Jag koncentrerade mig på några saker: ett stark groove med mer färgrika ackord och basövergångar. Samtidigt som jag, under förutsättningarna från de ursprungliga elementen, försöka hålla soundet så enkelt och aggressivt som möjligt. Jag arrangerade om och bearbetade Alices [Alice Leonz red anm] sång för att ge den så mycket energi som möjligt. Jag använde en mycket begränsad uppsättning synthesizers: Xils-Lab StiX trummaskin, Xils-Lab PolyKB III för två basar, Syn'X 2 för melodisk arbete och NI FM8 för att bygga externa element, mässande arpeggios för att tillföra ett element av spänning. De viktigaste ackorden är gjorda med en wavetable-synth; Massive. Den låter solid, kontrollerad och med impact, samtidigt som det bevarar lite akustiskt utrymme för de andra spåren.

 

Under året har ni släppt ett par singlar – vad annat är på gång?

Med risk att låta som Ralf Hütter så skulle jag vilja säga att vi alltid har något på gång. Det sagt då vi ger ut nytt material med en Kraftwerk-isk hastighet. Just nu jobbar vi med ett rätt långt framskridet projekt tillsammans med tidigare samarbetspartners Claire Virginia (In The Dark Of Night), och Vlatko Georgiev (E.K.G). Samt den japanska ljud-designern, synthutvecklaren och musikern Nori Ubukata. Mest känd för sin "Synth Giants" serie och utveckling av hårdvarusynthen "Theresyn". En modern keyboardbaserad version av Leon Theremins elektroniska instrument från 1920-talet. Utan att, just nu, avslöja alltför mycket kan jag väl säga att det blir någon slags hybrid mellan musikal och elektronisk musik.

 

 

Du kan lyssna på Spiritual Machinerys nya singel på Spotify.

 

 

SPIRITUAL
MACHINERY

COPYRIGHT (C) 2019