808 Dot Pop – ”The Colour Temperature”

ALBUM     Gustaf Hull     2020-07-10

6/10

ELECTRONIC / KRAUT / SYNTH POP

Örongodis, i olika färgtemperaturer, för er som inte kan få nog av Kraftwerk-kloner.

808 Dot Pop är belgaren Passanger S syskonprojekt till det kraftigt Krafwerk-influerade Metroland. Även detta projekt signat på Alfa Matrix, förstås. Så vad skiljer då dem åt? Nja, stundom är det svårt att säga. Det är två projekt som uppenbart bottnar i kärleken till elektronisk kraut – eller Kraftwerk helt enkelt. Sedan skulle du kunna kalla 808 Dot Pop ett grepp att göra något mer renodlad synthpop i jämförelsen med Metroland. Resten är bara olika ljudval. I övrigt är det samma envisa kärlek till gamla vintagesynthar - och hur pionjärmusiken skapad på dem lät för 30-40 år sedan. Det är gott nog för många. Än idag.

The Colour Temperature har föregåtts av singlarna ”Incandescent (Iridium)” och ”Blackbodies” där sistnämnda med Noemi Aurora ska lyftas som en av albumets bästa låtar. I övrigt blandas låtarna i färgtemperaturens tema med olika stämningar, men övervägande durstämt och rytmiskt i något slags popupplägg. Alltså inte bara de klassiska sessionslånga, repetitiva krautmönstren. Det gör även låtlängderna mer tillgängliga och helheten mer lättlyssnad. Är det dock något jag tycker han kunde sparat på så är det den här karaktäristiska robot-vocodern. Så även i ”Thermodynamica”, som annars är en av mina favoriter på albumet.

Fans av Metroland, som inte har problem med Kraftwerk-kloner, kommer att uppskatta The Colour Temperature. Det är jag övertygad om. Själv blir jag lite rastlös efter några låtar. Sedan är det precis som med Metroland, både välgjort och kreativt. Det ger jag Passanger S.