Aphex Twin – ”Collapse EP”

EP     Erik Ångman     2018-11-14

8/10

IDM / GLITCH

Aphex Twins nya skiva fullkomligt sprudlar av energi och kreativitet och känns mycket fräschare än något som en artist så långt in i sin karriär borde kunna släppa.

Richard D James har under hela sin karriär varit något av en enigma. En man som låtit sin musik tala och själv sällan velat stå i rampljuset. Paradoxalt nog har det lett till att han nästan har blivit en nästan mytisk person och något så underligt som en anonym superkändis i den elektroniska musikvärlden. Allt sedan han började ge ut musik på 90-talet har han tänjt på gränserna musikaliskt och varit en av de mest inflytelserika elektroniska artisterna i modern tid.

Collapse EP är en EP med bara fem låtar på och för en gångs skull så känns det som om ett skivsläpp som är precis så långt som det borde vara. Det här är kondenserad briljans och inte ett uns dödkött eller transportsträcka. Vill man vara lite elak kan man säga att det här är precis lagom för vad man orkar med, för lättlyssnat är det inte direkt, även om det kanske inte rör sig ända ut i Autechres hyperglitchiga omloppsbana. Collapse EP låter egentligen som en blandning av Aphex Twins tidigare släpp under karriären. Här finns nästan dansgolvstillvänd electronica, smäktande ambient, och den über-programmerade rytmiska och disharmoniska glitchen. Och eftersom det är Aphex Twin vi pratar om så ryms allt detta ofta i samma låt, som till exempel i singeln ”T69 collpase”. Sätt dig ner och verkligen lyssna på det fantastiska hantverket i programmeringen och produktionen och njut av en mans gränslösa musikaliska nyfikenhet och lekfullhet. Låtar som ”abundance10edit[2 R8’s, FZ20m & a 909]” är verkligen små minimästerverk med sina uppbrutna och ständigt föränderliga rytmer och filmiska samplingar borde vara obligatorisk lyssning för alla som är det minsta intresserade av modern elektronisk musik.

FOTO HELENE SHIPPEY