Argh – ”Get It Right”

ALBUM     Martin Brandhill     2017-05-30

8/10

Norska bandet Argh tycks i jämförelse med debuten - som albumtiteln säger - fått till allt rätt.

Sedan debutalbumet - Night In The City - från 2014 har norska Argh från Tønsberg, bestående av Glenn Main Henriksen och Andreas Rønbeck, blivit en trio. Nu har även unge sångerskan och keyboardisten Iselin Main Grønvold anslutit sig till bandet. Iselin gjorde förvisso körsångsinsats redan på debutalbumet, men nu märks det att Iselin får ta för sig mer i bandet som till exempel i ”Run Away”.

Get It Right innehåller nio spår och jämfört med debutalbumet är soundet mer modernt med inslag av lite 90-tal. Det är medryckande och dansant synthpop/electropop. Det känns som att Argh försökt göra lite mer tempolåtar och starkare melodier.

”Night Of The Living Synth” är en väldigt smart och skojfrisk ordtwist där ordet ”synd” ersatts med ”synth”. Något som bara synthare kan älska tillbaka med stor kärlek. ”Too Late To Say Goodbye och ”Superwish” sätter sig på hjärnan tack vare en imponerande sånginsats av Andreas Rønbeck. ”Dream a Dream” är en riktig hit som fungerar perfekt för dansgolvet. Jag får till och med lite BWO/Alexander Bard-vibbar av låten. Sedan gör bandet en högklassisk hyllningscover på one-hit wondern ”Wonderful Life” av den brittiske popartisten Black som tragiskt gick bort i en trafikolycka förra året bara 53 år gammal. Personligen tycker jag ändå att öppningsspåret ”Homemade Wings” är bäst.

Argh är definitivt redo att ta för sig mer på den elektroniska musikscenen och visar att norsk synthpop är på frammarsch. Hoppas innerligen att de fortsätter på den här vägen framöver och att de får möjligheten att göra spelningar i Sverige under året.