Autechre – “Elseq 1-5"

ALBUM   Erik Ångman    2016-07-08

8/10

IDM / ELECTRONIC / EXPERIMENTAL / GLITCH / ETC.

Det är bra, men är det musik? Det är musik, men är det bra?

Sean Booth och Rob Brown är tillbaks igen och den här gången håller de inte igen. Det var folk som tyckte att deras senaste dubbelskiva Exai var i mastigaste laget och borde ha klipps ner till en mer anständig längd. Autechre bemöter nu detta med ett par långfingrar och släpper nu Elseq 1-5. Det är mer än 4 timmar musik fördelade över fem segment och om du inte är bekant med bandet tidigare så kan jag hälsa att det inte är ”Easy listening” vi pratar om nu. Jag försökte att få med mig en till av våra redaktörer på synth.nu för att skriva om det här släppet, men inte oväntat så var det ingen som var intresserad av att lyssna sig igenom över fyra timmar av hårda, oförlåtande digitala ljud och ständigt föränderliga mikrorytmer. Jag tänker inte ens försöka mig på att förklara hur Autechre låter utan rekommenderar istället att du lyssnar igenom deras senare album för att bilda dig en egen uppfattning.

Nu börjar det nästan låta lite som om jag inte tycker om Elseq men det är helt fel. Jag tycker faktiskt att det är en riktigt bra låtsamling med ett låtmaterial spänner över de flesta inkarnationer som Autechre haft genom åren. Från det mer ambienta och harmoniska till den brutaldigitala nästan slumpmässiga vägg av ljud som de sysslat med de senaste åren. När man hör låtar som”elyc6 0set” (27 minuter) så funderar man nästan om de verkligen har programmerat varenda ljudblipp, nyans och taktslag eller om det faktiskt bara är framslumpat av en dator. Jag har ingen aning, men min gissning är att sanningen kan ligga någonstans där emellan. Men jag tänker inte förminska deras insats och den enorma mängd av tid och arbete som de måste ha lagt ner på Elseq. Monumentalt är nästan ordet som känns mest rätt. Att lyssna igenom allting från början till slut i ett svep kräver sin man eller kvinna och själv fick jag dosera ut det över två veckors tid.

Autechre är inte på samma plats som de flesta andra som gör elektronisk musik, de är knappt på samma planet. Det är faktiskt svårt att bedöma deras musik och sätta den i relation till andra artister. Givetvis kan man tycka att det är antingen bra eller dåligt ändå. Man kan inte förhålla sig likgiltig till en sådan här attack på hörselsinnet. Själv tycker jag att det här är genialiskt, både genialiskt bra och genialiskt vansinne i lika delar. Jag uppmanar dig att våga utsätta dig för Eleseq 1-5 och ge den en chans.  Kanske gillar du det, kanske tycker du att det är helt olyssningsbart men jag lovar att du kommer inte ha tråkigt. Det här är musik och det är bra!