Body of Light

– ”Bitter Reflections”

ALBUM      Gustaf Hull    2023-07-18

8/10

ELECTRONIC POP / SYNTHPOP / NEW WAVE

Bittra reflektioner som överträffar förväntningarna.

Ja, jag kan villigt säga att jag var lite osäker på hur det här albumet skulle låta. Bröderna Alex och Andrew Jarson, Arizona, har sedan 2012 bevisat, både på tidigare album och i remixer av andra artister, att de kan sina grejer. Men jag kan tycka de är något ojämna. Eller jag ska nog snarare säga breda. Kanske är det för att de har många olika influenser. Jag tänker på Depeche Mode och lika mycket Duran Duran. Men på en ny plattform. För vad som i ena låten är synthpop kan i nästa bytas till dansanta toner, en vemodig ballar - eller något annat. Kort sagt – det märks att bröderna Jarson har jobbat, eller jobbar, med annan musik i andra projekt, men har sina hjärtan i 80-talet.

Nya albumet Bitter Reflections överträffar mina förväntningar. Det är brett - men håller ihop. Öppningen med den retrosmäktande ”Get It Right” sätter tonen. Tredje spåret ”This Conversation” flirtar friskt med DM anno Construction Time Again – men adderar även där något nytt och fräscht. Och så fortsätter plattan med 11 väl valda låtar. Alla med olika ingångsvinklar på elektronisk pop, new wave och synthpop på en fräsch grund. Jag lovar dig flera nya låtar till dina bäst-just-nu-playlists. Speciellt om du har hjärtat i 80-talet.

Hatten av till bröderna Jarson. Låt oss ägna dem en extra tanke denna vecka när deras hemstad Tempe i Arizona ska få temperaturer uppåt 48 grader. Även om betyget på albumet blir nog så ”hett”, så hoppas jag de kan svalka sig på annat sätt. Själv har jag 18 grader och halv storm utanför fönstret. Det är väl min bittra reflektion i sammanhanget. Även om jag kanske föredrar det.