Boy Harsher ”The Runner (Original Soundtrack)”

ALBUM     Gustaf Hull    2022-02-10

7/10

ELECTRONIC POP / DARK WAVE

Filmisk ljudharmoni.

Jag ska ärligt säga att jag inte har följt duon Boy Harsher speciellt noga genom åren. Bandet är för närvarande baserat i Northampton, Massachusetts, och består av sångaren Jae Matthews och producenten Augustus Muller. Möjligen har jag snappat upp någon låt här och där som jag lagt till på någon spellista, men inte mer. Men efter satt öronen i poppiga ”Autonomy (feat Cooper B. Handy)”, som jag generellt listar som ett av de bästa spåren just nu, så flög förväntningarna på The Runner (Original Soundtrack) upp rejält.

Gällande The Runner som film så är det en plattform bandet själva har byggt. I ett par trailers ser vi hintar om en ganska blodig historia där en kvinna jagas. Lite som ansatsen ur klassiska slashers från 80-talet. Själva filmen rör sig enligt IMDB om en kortfilm. Jag har inte sett den ska ärligt sägas.

Nåväl. The Runner (Original Soundtrack) är en skön samling låtar som berättar narrativet på ett begripligt sätt – utan att behöva se filmen. Lite som Electric Youth gjorde med sin Breathing från 2017. Välbalanserat mellan mörker och djup. Den som söker den darkwave de frammanar i tidigare låtar som till exempel ”Pain” blir besviken. Men vill du ha en stunds filmisk ljudharmoni finns desto mer att upptäcka. Största behållningen för mig är ändå tidigare nämnda ”Autonomy”, "Machina (feat Ms. BOAN - Mariana Saldaña)" samt ”Give Me a Reason”.

Det här är åtta spår av god lyssning helt enkelt. Sedan förstår jag förstås att den konstnärliga inramningen med kortfilmen är en helhet där soundtracket blir en komponent i paketet. Men betraktat som album får jag ändå säga att det är värt att lyssna på och Boy Harsher har i mina ögon utmärkt sitt artisteri tydligare. Och det gillar jag.

BANDCAMP