Boytronic – ”The Robot Treatment”

ALBUM     Henrik Kanatidis      2019-09-08

6/10

ITALO / SYNTHPOP

Köp en skiva, få två sångare att lyssna på. Är det prisvärt?

Efter tio års frånvaro gör Holger Wobker comeback som sångare i Boytronic. Helt ensam är han dock inte, även James Knights som hoppade in som sångare på Boytronics album Jewel 2017 och enligt mig gjorde en alldeles utmärkt insats, bland annat på låten The Universe som jag fortfarande spelar en hel del, återfinns också på The Robot Treatment.

Tyvärr lider skivan av klara ålderstecken. Holgers röst har åldrats och förlorat en del av sin värdighet under tiden. De låtar där James sjunger lead låter helt klart piggare än Holgers dito. Det är dock inte skivans största problem, det största problemet är skivans tidigare nämnda ålderstecken i allmänhet. The Robot Treatment är en skiva för nostalgiker inte för gemene man. Melodierna är det egentligen inget större fel på men det daterade soundet i kombination med Holgers röst gör att man emellanåt bara lyssnar med ett halvt öra.

Skivan lever upp som bäst i slutet när man kommer till bonusspåren där Antoni Maiovvi, Leatherstrip och Charlie Ant står för remixerna och Leatherstrips remix helt klart är den bästa. Detta säger tyvärr en del om skivans kvalitet i allmänhet.

Man kan dra vissa lärdomar av den här skivan. Det är svårt att göra italo 2019 utan att det låter daterat och James Knights gör bättre skivor på egen hand när han ägnar sig åt sin så kallade ”britalo”. Knight$ skiva Dollars & Cents som släpptes tidigare i år är klart bättre än The Robot Treatment mycket tack vare att låtarna är lite mer åt hi-nrg-hållet på Dollars & Cents. Tyvärr ser jag ingen större framtid för Boytronic om man inte göra några radikala föndringar.