CHVRCHES  – “Screen Violence”

ALBUM     Martin Brandhill      2021-09-14

6/10

ELECTROPOP / SYNTHPOP / ALT POP

Ett lättsmält electropopalbum omgivet av vemod, dysterhet och depression. Men det saknas överraskningsmoment.

Screen Violence är det fjärde studioalbumet från Glasgow-bandet CHVRCHES. Bandet som tog världen med storm med låten - och debutalbumet med samma namn - The Mother We Share (2013). Mina personliga förväntningar på Screen Violence var inte så värst höga efter mellanmjölksalbumet Love Is Dead (2018), som inte var direkt dåligt men mest passerade i periferin. Men faktum är att Screen Violence bättre. Kuriosa om albumtiteln Screen Violence är att titeln var ett av många förslag på bandnamn innan det blev just CHVRCHES.

Soundet är lite som du kan förvänta dig av CHVRCHES med sin lättsmälta, kommersiella electropop. Men denna gång har soundet mer trummor, desperation och lite rockigare attityd. Mer alternativ pop. Texterna gör uttryck för vår samtid i pandemin, där försiktig optimism helt har bytts ut mot vemod, dysterhet och depression.

Det här är definitivt ett lättsmält electropopalbum som fungerar i vår samtid, men som jag tycker saknar överraskningsmoment och den nerv som skulle kunna ha lyft albumet till högre höjder. Starkast intryck gör ändå låten ”How Not to Drown” som är en duett mellan sångaren Lauren Mayberry och självaste Robert Smith (The Cure). För mig personligen är det en av bandets starkaste låtar sedan genombrottsåret 2013. En mastodontlåt som greppar tag i dig som lyssnare. Speciellt i refrängen genom Laurens kristallklara röst som snyggt kompletteras med Robert Smiths speciella sångröst.