Drab Majesty - "Modern Mirror"

ALBUM     Gustaf Hull      2019-08-23

8/10

SYNTHPOP NOIR / POST ROCK

Mörk storytelling som föder dina inre demoner.

Det var väl för några år sedan jag upptäckte Los Angeles-duon, bestående av Deb Demure och Mona D, när jag hörde deras fantastiska låt "Dot In The Sky". Jag fastnade direkt för deras vitala sätt att ge nytt syre till en genre (post punk) som trampat vatten i många år. Där de flesta tar den enkla vägen via klichéer har Drab Majesty med deras gitarrdrivna, elektroniska musik hittat en skön twist till deras välskrivna låtar som ger nytt hopp för genren. Ett band med flera lager både i låtarna, skapandet av dem och det visuella.

Modern Mirror är bandets tredje album och dammar av berättelsen om Narkissos (lat. Narcissus) från den grekiska mytologin. Ynglingen som Afrodite dömer till att förälska sig i sin egen spegelbild efter att avvisat nymfen Echo. Drab Majesty berättar den med en ny, personlig vinkel genom albumet. En modern passning till att vi, med den modern teknik och sociala medier, förälskar oss allt mer i vår egen spegelbild. Så tolkar jag det i alla fall.

Låtmässigt får du valuta för pengarna. Albumet har föregåtts av tre singlar; ”Ellipsis”, ”Long Division” och ”Oxytocin”. Vill du göra det lätt för dig kan du säga att det är albumets starkaste låtar. Personligen flög mina förväntningar extremt högt efter att hört ”Long Division” första gången och i mitt tycke starkast av singlarna. Gräver vi vidare i hela låtlistan tycker jag att New Order-smäktande ”The Other Side” är en av mina stora favoriter.

Vemodet är ständigt närvarande. Texterna kanske inte alltid kommer till sin rätt med den något överproducerade sången, men är väldigt vackra. Annars är produktionen generellt bra.

Det finns mycket att upptäcka, känna och förälska sig i när det gäller Modern Mirror. Mörk storytelling som matar dina inre demoner med den näring de behöver hösten 2019.