Fader – ”First Light”

ALBUM     Erik Ångman     2017-09-19

8/10

70-TALS-SYNTH

Mer retro än retro. 70-talet är det nya 80-talet.

First Light är Faders debutplatta men männen bakom är inga nybörjare. Sångaren Neil Arthur är huvudman i bandet Blancmange som på 80-talet gav oss hits som Living On The Ceiling och Blind Vision. Det var under inspelningen av Blancmanges nya skiva som han träffade Benge (Ben Edwards). Benge är framförallt känd för sina samarbeten med John Foxx och Wrangler, men han har också en imponerade katalog som soloartist. Uppenbarligen så var det så att de kände att inspirationen flödade och de bestämde sig att starta ett separat projekt tillsammans.

First Light är en hyllning till den elektroniska pop som började växa fram under den senare delen av 70-talet. Tänk tidiga Human League eller varför inte John Foxx så har du ett hum om hur det låter. Det är opolerat och inte speciellt komplicerat. Musiken har en nästan naken elektronisk känsla och man får nästan upplevelsen av ett det här är ett band som tröttnat på punkmusik och precis upptäckt det ”nya” instrumentet synthesizern. Benge har en nästan legendarisk samling av gamla syntar och trummaskiner och de har används flitigt på First Light. Här är det gammal hårdvara som gäller och inte massor av mjukvarusyntar som polerar upp ljudbilden.

Det är något nästan demomässigt över låtarna och de är enkelt uppbyggda utan allt för många ljud. Neil Arthur sjunger mer med känsla än vackert och det passar perfekt i Benges råa men ända stilfulla produktion. Låtarna är överlag av högklass och jag rekommederar OCD hymnen Check the Power, Fist Light med Neils nästan maniska sång och det mekaniska drivet i I Prefer Solitude.