Familjen - "Kom"

ALBUM/DIGITAL      Henrik Kanatidis     2018-03-04

7/10

DANS / ELECTRONICA

Det är fem och ett halvt år sedan Familjens förra album ”Allt på rött” släpptes. Nu är Johan T Karlsson tillbaka med albumet Kom som inte låter riktigt som många tänkt sig.

Den som hade förväntat sig ett album fyllt av ”Det snurrar i min skalle, ”Pantamera”, ”Huvudet i sanden” och liknande kommer att bli besviken.

På ”Kom” tar Familjen ut svängarna lite och rör sig mellan det ambienta och sitt mer klassiska sound, även textmässigt skiljer det sig en del från tidigare alster. Det blir lite berg-och-dalbana men i slutänden är det en OK resa. ”Kom” är dessutom Familjens hittills mest politiska skiva. Mycket beroende på det som hände i Hässleholm där Johan växte upp för ett drygt år sedan då politiker från Sverigedemokraterna fick tunga posten inom kommunfullmäktige. Som motreaktion slutade Familjen att inleda sina spelningar med låten ”It began in Hässleholm”. Att skivan har politiska undertoner märks både på texterna och på låttitlar som ”Sverige” och ”Aldrig att jag skulle vara tyst nu”. Samarbetet med Sabrina Ibenjellal på ”Mandems” fokuserar på kvinnans roll i samhället. Ninsun Poli som är en av Johans gamla parhästar dyker upp på ambienta ”Kan vi bara låtsas” men gör tyvärr inte lika stort intryck på mig här som när hon medverkade på albumet ”Mänskligheten” 2010.

Första singeln från Kom, ”Rök och speglar” är en typisk Familjen-låt och ett ljus i mörkret på en annars ganska dystopisk skiva.

Jag tror att det med stor sannolikhet var nödvändigt för Familjen att spela in ”Kom” som en reaktion på dagens samhälle och ett sätt att få utlopp för sina tankar. Samtidigt är det mest svårtillgängliga albumet familjen spelat in hittills och kanske inte ett album som ger Johan T Karlsson så värst många nya fans. Tidigare skivor har haft den fördelen att det bara varit att köra igång dem och sedan har förfesten varit räddad. ”Kom” kräver att lyssnaren är mer aktiv men det är som sagt en helt OK skiva även om den troligtvis predikar för de redan frälsta.