Finkseye - "Deadweight"

ALBUM    Benjamin Kristiansen    2016-04-28

7/10

EBM / FUTUREPOP

Finkseye är Henrik Fink Nilsson. Ett okänt namn för mig. Jag konstaterar rätt snabbt att Finkseyes album Deadweight däremot är en trevlig ny bekantskap. Enklaste sättet att beskriva hur albumet låter är om du tänker dig en stor dos av 90-tals Front Line Assembly som flirtar lite med Unitarys mörka futurepop och Autodafehs mörka EBM.

Deadweight är ett riktigt bra album med mörk tung synth uppenbart influerat av Front Line Assemblys 90-tals era. Lägg därtill element som påminner om Unitarys mörka futurepop och en del mörk EBM som får mig att tänka på Autodafehs senare alster. Framförallt låten "Steal" får mig att tänka på Autodafeh. Musiken i sig är välproducerad och imponerar starkt på mig. Möjligtvis att refrängerna överlag kunde vässats till något. Refrängerna är inte dåliga, jag saknar bara en eller två ordentliga hitlåtar på albumet som kunde gett Finkseye ännu mer uppmärksamhet.

Albumet håller rent stämningsmässigt väl ihop. Här finns ett futuristiskt suggestivt mörker som är industriellt och som lättas upp av ambienta partier i låtarna. Det är mörkt rätt igenom men blir aldrig varken trist eller monotont eller för massivt. Trots mörkret är musiken ändå inte svårlyssnad utan ändå ganska direkt. Även om det hörs tydligt att Finkseye influerats av Front Line Assembly känns musiken ändå aldrig som något plagiat. Futurepopelementen och EBM-influenserna gör att Finkseye ändå skapar sin egen identitet. Henriks röst känns lite lågmäld och begränsad men fungerar ändå bra till musiken. Låten "Death Optimal" som trots titeln är albumets enda spår som sjungs på Svenska får mig att önska fler spår sjungna på svenska i framtiden. Henriks lågmälda röst kommer dock väl till pass här bidrar och med en ryslig närvaro i låten.

Sjutton spår inklusive fyra mixar är dock i maffigaste laget. Albumet hade mått bättre om det hade skalats ner med fyra eller fem spår.