Harlem – ”Bait”
ALBUM Gustaf Hull 2021-07-12
Mycket bra!
ELECTRONIC / PROGRESSIVE
En elektronisk förlängning av välsmort samarbete.
Martin Thomasson och Johan Skugge är ju två kända profiler i musik-Sverige. Inte minst för deras tidigare projekt – Rockmonster – som baserades på gitarr och trummor. Harlem är deras nya projekt men har där emellan jobbat med både techno och dub.
Debutalbumet har sju välsvarvade spår av olika karaktär men den röda tråden är tunga, malande basslingor och skärande sång. Dels finns väl lite retroblinkningar till belgiskt 90-tal men också influenser av techno. Däremot är fonden progressiva ljudlandskap. Närmast inspiration av kraut, EBM och industri - och inte dansmusik.
Genomgående är lägstanivån hög och alla låtar tjänar sitt syfte. Möjligne skulle du kunna kritisera Bait för att vara spretig, men det är också spretigheten som skapar dynamik i helheten. Det är lätt att sjunka in i Bait redan från första titelspåret till finalen med den bombastiska ”Night Vision”. Min favorit är ”Pocket Candy” som har en supertung bas som jag fullkomligt älskar att utsätta min kropp för på hög volym i bilen.
Låtarna har innehållsmässigt ett genomgående tema om hur vi långsamt krossas av ett hyperkapitalistiskt system där små, giriga företag urholkar välfärden.
Produktionsmässigt finns det i övrigt inget annat än att berömma. Det märks att herrarna Thomasson och Skugge är erfarna i detta och har ett välsmort samarbete i att hitta hem ljudmässigt.
Bait är en blysmakande tugga energi och tyngd att njuta av i sommar. Ja, inte bara sommar. Det här är en av årets hittills bästa album.
SPOTIFY
COPYRIGHT (C) 2023