Kanga - "Kanga"

CD/DIGITAL    Benjamin Kristiansen    2017-02-15

9/10

INDUSTRI/ELECTROPOP

Amerikanska Kanga slår ner som en bomb från ingenstans. Hennes självbetitlade debutalbum är ett album du antingen kommer att älska eller hata. Älska för att det är snyggt producerad elektronisk musik som utforskar kombinationen industrimusik och elektronisk pop. Hata för att det är riktigt välproducerat och på gränsen till kommersiellt gångbart.

Kanga lyckas förena industriinfluenser med popmusik till något som känns väldigt fräscht. Hon har dessutom en riktigt bra röst. Som hjälp på traven har ingen mindre än Rhys Fulber, som bekant har ett förflutet i Front Line Assembly, haft ett finger med i spelet i form av att han har mixat och producera albumet. Resultatet är häpnadsväckande. Här finns attityd, tyngd och en fingertoppskänsla för snygga arrangemang som nästan är provocerande i sin perfektion.

Musiken är poppig men samtidigt har den fortfarande tillräckligt mycket tyngd kvar för att kunna flirta med den publik som gillar band som Nine Inch Nails och Front Line Assembly eftersom influenserna från dessa band är tydliga. Ljudbilden är polerat industriell med mullrande domedagsbasgångar i kombination med vackra popharmonier. Det skaver inte. Det skriker inte, men den kyliga känslan från industrimusiken finns där ändå hela tiden. Samtidigt finns där något suggestivt över musiken som ibland får mig att tänka på Massive Attack trots att Kanga inte alls låter som dem.

Albumet innehåller 10 spår som klockar in på strax över 44 minuter, vilket i min värld är en ganska idealisk längd för ett album. Första spåret ”Something Dangerous” presenterar Kanga väldigt väl. Här finns något suggestivt i låten, ett sug som direkt fångar mig i kombination med det industriella och Kangas röst. För varje lyssning växer skivan ytterligare. Det suggestiva följer med i fler spår som till exempel ”Honey” där känslan är att jag sugs in i låten. Den riktigt poppiga sidan märks tydligast i ”Visiousness” som är uppbyggd på ett mer klassiskt sätt kring vers och refräng än övriga spår. Den lite mer lågmälda ”Tension” är drömsk, elektronisk pop.

Lyssna och bedöm själv! Jag är övertygad om att Kanga har en väldigt ljus framtid framför sig. Hon sätter ribban extremt högt på vad som komma ska de kommande åren.