Ministry - "AmeriKKKant"

ALBUM      Gustaf Hull     2018-03-19

7/10

INDUSTRIAL METAL / ROCK

Al Jourgensen är aldrig så bra som när han slåss mot en värdig motståndare.

Det är nästan onödigt att gå in på att beskriva alla konstellationer som det anrika industribandet Ministry har genomlevt. Efter den ”osannolika” återföreningen 2011, efter att ”definitivt” lagt ner bandet 2008, är det väl föga som överraskar publiken när det gäller Ministry. Det är nog snarare vilka komponenter industri, metal och illska som Al lyckas komma tillbaka med varje gång. Kryddat med en lika stor dos skandaler förstås.

Oavsett era tycker jag alltid Ministry är bäst när de har en värdig motståndare att rikta sin ilska mot. Villkorslöst fullkomligt älskar jag Ministry-eran från 1981–1996. För efter plattan Filth Pig (1999) tappade jag intresset något. Däremot var både Houses of the Molé (2004) och Rio Grande Blood (2006) rätt hyfsade. Inte minst för hur Jourgensen häcklade George W Bush. Det är med samma hatiska energi han går nio ronder mot ett Trump-styrt USA på AmeriKKKant. Rätt matiga längder får jag väl säga, där vissa låtar letar sig uppåt åtta minuter och över.

Sedan kan vi väl diskutera om det kan klassas som industirock längre, eller om det är bandets historia som de snarare kvalificerar Ministry att bli recenserade på den här sajten. Jag skulle snarare säga att det här är tyngdpunkt på rock eller metal, men samplingarna finns som vanligt i fokus där Trumps röst är den mest förekommande. Det skapar den klassiska Ministry-känslan vi vill ha. Gott nog.

AmeriKKKant svänger hur som helst. Jag gillar variationen och att före detta N.W.A-medlemmen Arabian Prince hälsar på är ju rätt ”fett”. Annars är en favoritlåt ”Victims of a Clown”.

Förra albumet From Beer to Eternity (2013) skulle – åter igen – bli deras sista studioalbum. Så kanske är det Jourgensens hat mot Trump det som förlöst AmeriKKKant? I en tid av korruption och valfusk är det väl risk att Trump sitter en till mandatperiod. Då kan det vara skönt att ha Ministry som en motvikt. Och så länge vågskålen balanserar med den motvikten kan vi säkert räkna med ännu ett ”osannlikt” Ministry-album om några år. Get ready to rumble.