OctoLab – "To Be Continued…"

MINIALBUM     Martin Brandhill     2017-07-24

8/10

Elegant, energirik och medryckande electropop - lik Pet Shop Boys och Röyksopp - som berör och indikerar att OctoLab är tillbaka igen.

Mycket har hänt på kort tid för Lysekilsduon OctoLab (Arielle Andersson och Fredrik Lundvall Kindsäter). Inte nog med att de gjorde sin första musikvideon någonsin med låten ”Caravan”, som är huvudsingeln till detta mini-album, de har även gjort flera spelningar på sistone och därför passar det väldigt bra att de släpper fräscht material, så här cirka 10 år efter att debutalbumet The Timeless Room kom.

To Be Continued består av sex låtar, där en av låtarna är en remix gjord av Xenturion Prime. Huvudsingeln ”Caravan” har en slagkraftig medryckande refräng som etsar sig fast i hjärnan redan efter  första lyssningen. ”A Reason To Erase” påminner om en modern Pet Shop Boys-låt i   melodiuppbyggnaden som fungerar bra. ”Better Be Safe Than Sorry” har också en intressant uppbyggnad till refrängen som jag fastnar för tack vare den intima texten från Arielle Andersson. Xenturion Primes remix av den låten är också helt ok.

”Mind And Matter” gillar jag bättre i originalversionen som kom 2014 (då ”Mind'n'Matter”), men den kommer kanske att växa när deras kommande musikvideo till den nya låten släpps, regisserad av Jonas Wolcher. Eventuellt släppas den under oktober-november månad kring Alla Helgonahelgen i tanke på skräcktemat i musikvideon. ”Run Off” känns som Kraftwerkig electropop som jag faller pladask för. Låtarna förstärks och lyfts också genom Arielles sångröst som passar perfekt till den här typen av elegant electropop.

Överlag tycker jag att To Be Continue bjuder på bra och positiv electropop. Ett mycket bra mini-album från Lysekilsduon och jag ser verkligen fram emot fortsättningen som titeln "to be continued..." insinuerar.