Priest – ”New Flesh”

ALBUM     Henrik Kanatidis     2017-11-17

8/10

SYNTHPOP / EBM

Det har spekulerats en hel del när det gäller Priest och deras anknytning till det inte helt okända bandet Ghost. Men vi lämnar spekulationerna därhän och tar upp dem i en kommande intervju. Låt oss fokusera på skivan istället.

New Flesh är alltså Priest debutalbum. För en del låter det kanske som ett mischmasch av lite allt möjligt men man kan också se det som att skivan är uppdelad i små kapitel. Skivan inleds med de hårtslående ”The Pit” och ”Vaudeville”. ”History in Black” låter i mina öron som något som Bodies Without Organs kunde ha gjort men visar också att Mercury som hanterar mikrofonen i Priest har en röst som klarar av en hel del variation vilket åter märks på ”Populist”.

Min personliga favorit på skivan är och förblir ”The Cross”, en av skivans mer renodlade synthlåtar som även om jag varken sjunger särskilt bra inte kan få tyst på mig eller sitta still för den delen.

Efter ”The Cross” bjuds vi återigen på en blandning av ”schalgersynth” och hårdare tongångar för att sedan avlutas med ”Reloader” som är den perfekta avslutningen på skivan, lågmäld och lite ödesmättad.

Håller det i längden då? Jag tycker absolut att det gör det. Variationen på låtarna tilltalar mig och bevisar att det går att göra en skiva som hoppar lite mellan olika genrer men ändå få en lyckad helhet.

Kommer det att skapa ett intresse för elektronisk musik bland de som lyssnar på Ghost? För min egen del så lyssnade jag på elektronisk musik långt innan jag hörde Ghost så där predikar Priest för de redan frälsta. Huruvida de som lyssnar på rock i allmänhet och Ghost i synnerhet kommer att börja lyssna på EBM eller band som BWO står skrivet i stjärnorna. Kollar man runt bland Ghost-fansen så verkar de gilla de lite tyngre låtarna som ”The Pit” och ”Vaudeville” så ”New Flesh” bör vara en skiva som tilltalar ganska många i de olika lägren. Ghost har dock en stark fanbase som köper det mesta som har anknytning till bandet så om inget annat kan det bli en rent kommersiell succé men jag hoppas att de som köper skivan köper den för sina musikaliska kvaliteter.