– ”I See Darkness In You”

ALBUM     Gustaf Hull     2018-06-11

OK!

5/10

ELECTRONIC / ALTERNATIVE

Red Mecca sjunker in ännu djupare i sin egen konstnärlighet, men de stora känslorna uteblir.

First things first. Nya albumet I See Darkness In You hann knappt kallna från pressningen innan vi fick reda på att Frida Madeleine lämnar bandet. Däremot kör Jan Strandkvist vidare, så vi får väl se vad han plockar in för sångare framöver. Däremot kan Frida och Jan se tillbaka med stolthet på vad de presterat med Red Mecca - så här långt. Till exempel vann de Manifestgalans pris 2017 i kategorin Synt för förra plattan Electricity, som Synth.nu recenserade med gott betyg.

På I See Darkness In You sjunker Red Mecca ännu längre in i sin konstnärlighet. Det är väl inget fel med det, men om Electricity krävde lite mer av ditt öra än Covered With Rain (2014) så är I See Darkness In You en ännu större utmaning. Däremot kommer plattan aldrig i närheten av den karisma och självförtroende som Electricity har. Bitvis kan det däremot bli rätt underhållande, för Red Mecca använder sig av lite olika produktionstekniker för att skapa variation i lyssningen. Dessvärre kan jag nog tycka att det inte smickrar Fridas viskande sång alla gånger.

Jag saknar något som sticker ut, men att prata om ”hits” känns samtidigt malplacerat i sammanhanget. Men visst var "Always There" från Electricity något varken "Alcohol" eller den Dreijer-ljudande "Mirror" presterar. Och i konstnärlighetens namn hade jag velat haft något udda som utmanade konceptet lite tydligare - om det nu var en introvertare sida Red Mecca ville visa.

Vi får se hur Jan nu kommer att ta Red Mecca vidare. Även om I See Darkness In You är en okej platta, så hoppas jag att få höra skaparglädjen igen.