Smok-Mon – ”05:09”

ALBUM      Erik Ångman    2018-01-28

8/10

ELECTRONIC

Ett soundtrack för småtimmarna när du sitter på lokaltrafiken på väg hem efter festen. Det börjar ljusna vid horisonten och Smok-Mon är din vän som håller dig sällskap hela vägen hem.

Det är skönt att höra att återväxten inom elektronisk musik inte är så hotad som vissa vill få oss att tro. Svenska Smok-Mon är ett levande bevis på detta. Hans debutplatta ”05:09” har gått varm här den senaste veckan och är precis i min smak. Den är full av tillbakalutad electronica och känns som det perfekta soundtracket till när festen börjar varva ner eller när du är på väg hem på småtimmarna. Om folk någonsin undrar vad som är kvällsmusik, så är 05:09” ett praktexempel på just detta. Låtarna glider fram stillsamt och repetitivt, men utan att det för den sakens skull blir tråkigt. Det är något nästan meditativt över hur de softa rytmerna från en Roland TR-808 driver låtarna framåt genom natten medan man omsluts av de svävande ackorden och minimala melodierna.

De flesta låtarna är instrumentella men ett par av spåren gästas av Lorentzo Jönsson vars sång lyfter låtarna ännu ett snäpp och sitter perfekt i arrangemangen. Att det också finns en referens till buchlabongos (googla för mer info) i låten ”Enkel Lfo” får en gama syntnörd som mig att le brett. Överlag så har Smok-Mon lyckats med det mesta med sin debutplatta. Visst, kanske några av låtarna kunde vunnit på att ha lite mer distinkta element. Det är alltid en balansgång när man gör musik av det här slaget att det monotona och upprepande blir lite anonymt, men mestadels så klarar Smok-Mon det med bravur. 2018 har knappt börjat och om ”05:09” är ett riktmärke för hur det här musikåret kommer att bli så har vi mycket bra att se fram emot i år.