Spark! - "Maskiner"

ALBUM   Benjamin Kristiansen 2016-06-13

8/10

EBM

Sparks nya album Maskiner måste vara den bästa besvikelsen som släppts av ett Svenskt synthband. Trots att det finns mycket jag saknar från det gamla Spark och en del jag tycker kunde låtit annorlunda med det nya Spark med nya sångaren Christer Hermodsson i spetsen så är Maskiner ett förbaskat bra album.

På Maskiner har Spark fått till ett tryck i produktionen som heter duga. Spark har aldrig låtit bättre än såhär. Ljudbilden är fet, massiv och baspumpande och förädlad till perfektion. Igenkänningsfaktorn är intakt även om Spark egentligen gått igenom stora förändringar på gott och ont.

Maskiner är första albumet med Christer Hermodsson på sång sedan förra sångaren Stefan Brorson lämnade Spark. På förra albumet Spektrum samarbetade Mattias Ziessow med flera olika sångare och albumet känns snarare som ett juste samlingsalbum än ett studioalbum med Spark. Christer Hermodsson var en av gästsångarna på Spektrum och slutade som ny vokalist i bandet. Därför känns Maskiner som albumet som tar vid efter Stefan Brorsons avhopp.

Spark anno 2016 presenterar sig som en betydligt allvarligare duo än den med Stefan bakom micken. Lite av Sparks signum har begravts. Vad jag fastnade för hos Spark från första början var den sköna Göteborgshumorn i kombination med Stefans dialekt. Av buskishumorn och dialekten finns inte mycket  kvar. Med Christer bakom micken har texterna tagit en mycket mörkare och allvarligare ton. Här finns nästan en Thåströmsk svärta över musiken. Malmöpågen Christer väljer dessutom att sjunga på något som liknar rikssvenska istället för att sjunga på vad jag tycker borde fallit naturligast nämligen skånskan som han behärskar perfekt. Christers röst har ett bredare register och är på många plan en bättre röst än Stefans men valet att inte sjunga på skånska gör att jag tycker Christers röst känns aningen opersonlig.

På Maskiner har Spark gått tillbaka lite till hur de lät tidigare. Musiken låter tyngre och är mer rak EBM. De poppigare anslagen finns kvar men tar inte överhanden som jag tycker att de gjorde på albumet Hela Din Värld. Ribban sätts direkt när "Alla På En Gång" kickar igång. Spark slår hårt direkt i en låt som sitter som en käftsmäll. Sedan följer två lite poppigare spår där titellåten "Maskiner" utkristalliserar sig till att bli en favorit från albumet. Sedan dras tempot och tyngden upp igen över tre spår där låten "Vansinn-E" som även den blivit en favorit ingår. När "Vi Faller" drar igång känns det som att man får en chans att hämta andan trots att låten ändå är rätt ösig fast med en lite poppigare touch allt för att sedan kastas in i tre hårdare spår som golvar en igen. I "Liket Lever" som är spår tio sjunger  Christer på skånska. Behöver jag säga mer än att där faller alla bitar på plats för mig.

Spark anno 2016 har rest sig upp och sagt sitt. Maskiner är en käftsmäll som visar att Spark inte på långa vägar är uträknade. Spark var bra med Stefan på sång. Spark är bra med Christer på sång trots att buskishumorn bytts ut mot ett dystrare allvar.