Tenek - "Smoke And Mirrors"

ALBUM   Benjamin Kristiansen  2016-02-21

7/10

Det brittiska synthpopbandet Tenek som bildades 2007 har fram till det nu aktuella albumet Smoke & Mirrors varit en duo bestående av Peter Steer och Geoff Pinckney, Geoff med ett förflutet i Mesh. De har släppt två album och ett flertal singlar och eps. Inför tredje albumet Smoke & Mirrors rekryterades Steve Clark (trummor) och Patrik Bennett (bas) till gruppen vilket även påverkat soundet.

Smoke & Mirrors känns lite som ett samlingsalbum från åttiotalet med blandade artister vars hits man glömt bort. Man känner igen låten men kan inte pricka in artisten. Influenserna är många men musiken kretsar kring gränslandet mellan synth och pop/rock med en del funkiga basar i bakgrunden. Ljudbilden är maffig och välproducerad och mina tankar går till band som Tears For Fears, The Cure, A-Ha och New Order för att nämna några. Här finns en bredd och variation utan att det för den skull spretar så att det stör. Med dagens teknik känns musiken ändå fräsch trots att känslan är att den kunde vara gjord för trettio år sedan, albumet är i vissa fall till och med bättre än den musik som inspirerat albumet.

Det finns gott om starka spår på albumet och godbitarna är flera. Inledande “Everything Lost” sätter ribban och soundet direkt. En funkig bas vobblar i bakgrunden i en låt med bra driv och bra refräng. Gitarrerna i "Another Day" får mig att tänka på The Cure i en låt som för övrigt är rätt trevlig. Personligen fastnar jag för "New Foundation" som känns lite mer synthig och saknar funkbasen som är med på flera låtar. Det är även svårt att värja sig mot en låt som “What Kind of Friend?” som släpptes som singel innan albumet.

“Smoke & Mirrors” borde framför allt tilltala de som gillar synth med pop/rock influenser från åttiotalet med vobblande basgångar men även för dem som inte var med när det begav sig då soundet sticker ut jämfört med den elektroniska musik som generellt görs idag.