The Operating Tracks – “Colliding Bodies”

EP   Mattias Larsson    2016-03-27

8/10

EBM

I höstas släppte The Operating Tracks sin debutsingel, “Testify”, som jag tycker var förra årets bästa låt. Tung, välproducerad EBM i den belgiska skolan med klar hitpotential. På sin uppföljare Colliding Bodies stryker duon inte alls lika medhårs. Dysfunktionell disco för den del av publiken som tycker att Front 242 är alldeles för poppiga.

Inledande ”Daniel” går i en skum fyrtakt där avsaknaden av ett basbeat på de jämna slagen gör att rytmen till en början blir lite förvirrande. Men efter en stund är man inne i den och en av årets mest kompromisslösa låtar är ett faktum. Calle Nilsson väser fram hotfulla rader i en låt som iallafall jag tolkar som en stor spade i ansiktet på alla som beter sig illa mot kvinnor. Hårt, skevt, brutalt och extremt okommersiellt. Mitt i låten kommer dessutom Stefan Brisland-Ferners vevlira in och adderar till den obehagliga stämningen med ett ljud som skapats i helvetets sjunde krets.

The Operating Tracks manglar mig totalt.

Låt nummer två, ”The Collider”, är mer ämnad för dansgolvet med sin tunga basgång och hetsiga, drivande trummor á la Front 242. Mer rakt på sak och inte lika psykotiskt passivt-aggressiv som  ”Daniel”. En låt jag tror vi kommer få  höra på många elektroniska dansgolv framöver.

Avslutande ”Human Blood” är instrumental och denna EP´s svagaste spår utan att för den skull vara dålig. Mycket dist, ettriga synthslingor och kusliga samplingar framkallar en mardrömslik känsla hos mig. Jag kommer att tänka på The Klinik och Dive när jag hör den. Det är samma maskinella ödslighet och monotoni i anslaget. Kanske går den lite på tomgång, men det är ändå en acceptabel avslutning på en EP som imponerar med sin kompromisslösa framtoning.

Till sist, missa inte bandets video till ”Daniel” som finns på Youtube. En skruvad liten historia om att hämnas. Se den här i spalten till höger.

YOUTUBE