The Land Below
- "These Are Not Mine"

ALBUM      Gustaf Hull     2018-03-26

7/10

ELECTRONIC POP

Den produktive Erik Lindestad är tillbaka i fin form, med andra artisters låtar och det smarta valet att inte slakta heliga kor.

Ni som läste min recension på The Land Belows förra album - And You Will Be Fine (2017) - vet att mitt intryck var rätt ljummet. Speciellt i förhållande till vad jag vet att Erik Lindestad, personen bakom artistnamnet, kan prestera. Då är det desto roligare att sätta öronen hans senaste verk – These Are Not Mine. Som namnet insinuerar så är låtarna på plattan inte sina egna verk. Nej, det är en svit av lånta fjädrar i en salig blandning. Vad sägs till exempel om Björn Skifs ”Hooked On A Feeling”, Blurs ”Song 2”, Alanis Morissettes ”Hand In My Pocket”, The Presets ”This Boy’s In Love” och Skunk Anansies ”Weak”?

Jag vet inte hur det är med er, men med ett sådant urval av låtar kan du inte bli annat än nyfiken. Och det ska du bli. För hur spretigt låtvalet än är så har The Land Below kokat ner varje not till den stiltypiska känslan som The Land Below, enligt mitt tycke, ska låta. Sparsmakade mixar av sköna, analoga synthtoner. Detta med Eriks spröda, något viskande sång. I sin indiebetonade subgenre tycker jag att det något underproducerade soundet fungerar väldigt bra.

Att göra covers kan vara bland det mest infekterade du som artist kan göra. Där andra gjort kommersiellt självmord med enahanda slakter av Bowies ”Heroes” och oändligt många tråkiga DM-covers, så går The Land Below en egen väg och undviker de heligast kossorna. Detta i både i valet av låt och tolkning.

Att stämma om ”Hooked On A Feeling” till moll istället för dur är begåvat. Det öppnar din syn på hur mörk texten till låten egentligen är. På samma sätt tar Erik ner det stressiga gitarrkompet i Eagle Eye Cherrys ”Save Tonight” till skön synthwavepop. Briljant sätt att undgå både sågen och bilan. Däremot anser jag jullåten ”Merry X-Mas (War is Over)” är ett snedsteg.

Jag kan bara applådera The Land Below för en av vårens absolut skönaste electropop-plattor. Och att låtarna är covers spelar ingen roll. I min värld är det här The Land Belows låtar där originalartisterna lånat ut sina texter. De ska vara stolta och tacksamma för vad Erik gjort med dem.