The Mobile Homes - "Trigger"

ALBUM     Erik Ångman      2021-04-13

8/10

”Då som nu för alltid” är ett album med ett närbesläktat band, men passar också bra som beskrivning av The Mobile Homes efterlängtade nya skiva.

Efter 12 år och fler singlar än man räkna så är The Mobile Homes (TMH) äntligen tillbaka med en ny fullängdare. Bandet som har varit en av fixstjärnorna på den svenska synthimlen går knappast att ignorera när man pratar om svensk elektronisk musik. De har alltid haft en stor trogen skara av fans men har lite som sina musikaliska inspirationskällor Depeche Mode hamnat lite i ´”det var bättre förr” snacket när folk diskuterat deras senaste singelsläpp och även ”Trigger”. Så var det egentligen bättre förr?

Det har som sagt gått över tio år sedan förra fullängdaren ”Today is your lucky day” kom och visst märks det att det runnit vatten under broarna sedan dess, både hos bandet och fansen. Efter de rätt spretiga singelsläppen så var det intressant att lyssna igenom ”Trigger” första gången för att höra hur plattan egentligen skulle låta. Men till skillnad från singlarna så är ”Trigger” en väl sammansatt historia och låtarna rullar på i en värdig procession i halvskymningen. Så hur låter det då? Jag letar efter lämpliga adjektiv för att beskriva det och även om jag inte tycker om ordet moget så är det nog det som ligger närmast till hands. Tiden har gått och TMHs medlemmar har blivit äldre och många låtarna är betraktelser av livet som passerat och självrannsakelser från människor som sett sin egen otillräcklighet men som ändå funnit någon form av frid i denna tillvaro.

Ljudbilden och produktionen på ”Trigger” är mer polerad och välgjord än tidigare. Detta är väl kanske lite både på gott och ont. I plusfatet är att skivan är definitivt den mest välsammansatta skivan TMH gjort och det är verkligen inget slarv här inte och hantverket är av högsta klass. På minussidan så är lite mindre lekfullt och kanske lite väl kontrollerat. Men även om skivan kanske inte har några utpräglade hittar som på de tidigare skivorna så är ”Trigger” utan tvekan den platta som håller högst kvalitet på låtarna genom hela albumet. Klyschan ”det finns inga kassa låtar på plattan” stämmer faktiskt den här gången. Och jag uppskattar att ett väl genomtänkt album fortfarande finns kvar som företeelse i dessa dagar av spellistor och snuttifierat lyssnade.

Så, för att sammanfatta, det var inte bättre förr. Det kanske var lite annorlunda och mer lekfullt, men personligen så tycker jag att det är bättre nu. Som ett fint vin så har The Mobile Homes mognat och släppt en platta som jag tror kommer finnas på mångas "årets bästa-listor" när 2021 summeras. Den kommer att finnas på min i alla fall.