X Marks The Pedwalk

- ”New / End”

ALBUM     Mattias Larsson    2022-05-04

Fantastiskt!

9/10

ELECTROPOP

Att leverera på högsta nivå i över 30 som André Schmechta aka Sevren Ni-Arb gjort är inget annat än imponerande. Sen spelar det ingen roll att X Marks The Pedwalk transformerat sitt sound från Skinny Puppy-influerade tongångar på tidigt 90-tal till dagens klockrena technopop. I stort sett allt han gjort under det här namnet håller yppersta klass. ”New / End” är ytterligare ett bevis på det.

Jag tror det har någonting med ljuden att göra. Jag har dragits till det här bandet under hela deras karriär och det finns något där i deras ljudlandskap som gör att jag fastnar direkt. Och jag tror som sagt det är ljuden de rattar fram på sina maskiner som får mig så fast. De är valda med sån omsorg och fingertoppskänsla vilket gör att det blir så jävla snyggt.

Den här knivskarpa och krispiga technopopen duon framför nu började egentligen på plattan ”Secrets” som kom 2017. Allt överflödigt och svulstigt som förekom på deras skivor under 2010-talet är med kirurgisk precision bortrensat och kvar finns bara den här rena, klara och snärtiga elektroniska pop-karamellen att suga på.

”Musik att bli lycklig av” som en god vän till mig uttryckte det.

Tempomässigt är det ett varierat och bra balanserat album med den föredömligt korta speltiden 37 minuter och jag hittar inte en enda svag låt, men det är väl egentligen inget jag blir förvånad över längre. Namnet X Marks The Pedwalk är mer eller mindre en kvalitetssäkring i sig själv.

De långsammare spåren här påminner mig en hel del om de senare alstren med våra svenska hjältar i Mobile Homes, minus gitarrerna då. Det är samma melankoli och fina känsla för melodier som bygger den bron hos mig. När tempot höjs rör sig soundet lite, lite närmare Düsseldorf utan att för den sakens skull vara särskilt likt Kraftwerk i soundet. Det ligger mer i drivet, de tidlösa melodierna, det skickliga hantverket och glasklara produktionen.

X Marks The Pedwalk levererar och imponerar än en gång. Någon som är förvånad?