Zynic – ”Neon Oblivion”

VINYL/CD/DIGITAL     Benjamin Kristiansen    2017-03-03

9/10

Zynic har med sina två första album - Fire Walk With Me och Blindsided - satt sig i en väldigt svår sits. H.P. Siemandel har nämligen satt ribban nästan ouppnåeligt högt med dessa första två album som båda kan beskrivas som två synthpop-mästerverk. Lyckas han en tredje gång?

Precis som på de första två albumen har Olaf Wollschläger producerat det. Det är bara och gratulera till ännu ett lyckat samarbet som fortsätter att frambringa ren magi. Jag tycker det är en skam för omvärlden att inte fler inser storheten i Zynics musik. Sedan millennieskiftet kan jag inte komma på något synthpopband som lyckats med bedriften att leverera tre så här starka album - i rad.

Albumet är essensen av vad Zynic står för. Direkta poplåtar samsas med lite mer melankoliska och eftertänksamma tongångar. Ljudmässigt möts åttiotal och nittiotal. Känslan är att herr Siemandel plockat ut godbitarna från sina första två album och mixat ihop dem till ett nytt album, och det är väl här som min enda invändning finns. De första två albumen är två solida enheter som står på egna ben med en genomgående, röd tråd. Nya albumet är en samling extremt starka låtar, men som album sett spretar låtarna sinsemellan mer än vad det gjort på föregångarna.

Neon Oblivion må låta som man trott, men jag tycker mig ändå skönja utveckling. Här och var har det även smugit sig in lite hårdare influenser. Tydligast hörs det i covern av gothmetalbandet Paradise Losts låt ”Say Just Words” och albumets enda låt på tyska -”Truemmer”. Bara valet av cover tyder på att Zynic har bredare influenser. ”Truemmer” är tydligt influerad av EBM och låter lite åt And One-hållet. Även texterna har fått ett uppsving. Gör man en cover tycker jag generellt att man inte ska göra det på en låt som ligger inom samma genre, för det blir oftast bara en dålig kopia. Ur den synvinkeln känns “Say Just Words” bara så rätt. Känslan är bevarad från originalet, men i stället för gothmetal blir det hård synthpop, och det fungerar riktigt bra.

I låten ”Would” gästar Stefan Netschio från Beborn Beton i en härlig duett. Resten av låtarna är mer eller mindre ett pärlband av nya Zynic-låtar att älska. Det är lätt att plocka ut favoriter, typ hela albumet. För synthpopsälskaren finns bara ett råd. Lyssna! Köp! Njut!