Text: Gustaf Hull      2024-04-16

"Det kommer att komma mycket mer framöver."

Intervju med Àrstraumur - David Elfström Lilja

Àrstraumur betyder (bland annat) strömmande vatten ja eller flodström/älvström… och stavar man älvström på gammalvis så blir det Elfström… som ett av mina efternamn.

Det är också därför många av låtarna är otroligt repetitiva och monotona för att vagga in hjärnan i avslappning och somna.

När det gäller space music så har jag två gubbar som jag lyssnar mycket på; Jonn Serrie och Michael Stearns. Otrolig ojämna dock.

Så Ástraumur är för min själ enbart och vill andra lyssna blir jag bara glad. Är inte den där som slår mig fram med armbågarna och tycker att alla ska lyssna på min musik. Väldigt negativt om man vill syssla med musik då man helst ska gå över lik för att ta sig någonstans men jag gör musik för mig själv först och främst.

 

 

Många strängar har han på sin lyra - David Elfström Lilja. Eller många projekt kanske jag ska säga. Inte minst är han ju känd som Moist, men även här nu aktuell med ambientprojektet Árstraumur. Svårt att uttala - lätt att tycka om. Givetvis är det en blinkning till Davids förkärlek till Island och den elektroniska musik som görs där. Ja, namnet "Airwaves" har nog också sina rötter där. Svar på de frågorna och många fler om arbetet och tankarna framåt får du svar på här.

 

Ok David, vi känner igen dig från många projekt. Inte minst som Moist. Men för de som inte känner till Árstraumur – vad är det och vad betyder egentligen namnet?

Àrstraumur är mitt projektnamn när jag gör ambientmusik, ja eller space music… ja nåt åt det hållet i dom gränslanden. Jag är genre-analfabet så jag har knappt koll på vad för genre jag gör i alla olika projekt utan jag gör bara. Har många projekt och i dessa dagar är ju det svårt att hitta på ett namn som inte är upptaget.

Jag läser in din – likt min – stora kärlek till isländska musiken i namnet. Vad betyder ordet? Vad innebär begreppet?

Jag har otroligt stor kärlek till Island och allt runtom det; naturen, språket och musikkulturen (som är otroligt) så försökte hitta nåt passande på isländska. Árstraumur betyder (bland annat) strömmande vatten ja eller flodström/älvström… och stavar man älvström på gammalvis så blir det Elfström… som ett av mina efternamn.

 

Ligger projektet alltid aktivt eller är det något du plockar fram under fasta perioder?

Sedan jag var tonåring har jag alltid haft musik på när jag ska sova och det blir mest instrumentalmusik. Så för ett par år sedan när jag satt i studion och var lite rastlös så slängde jag ihop ett gäng låtar för att ha att somna till då jag tröttnat på det jag hade. Sen en dag kom jag på att ”jag kan ju lika gärna lägga ut det här på streaming” och så blev och det blev lite snurr och en del playlists. Så det har blivit mitt utlopp där jag tar idéer som jag inte använder i andra projekt och då jag behöver lite ny musik att somna till. Det är också därför många av låtarna är otroligt repetitiva och monotona för att vagga in hjärnan i avslappning och somna.

 

Berätta om processen med nya plattan Airwaves! Hur lång process? Hur har idéerna växt fram?

Processen är rätt kort när jag sätter mig för att ”knyta ihop påsen”. Jag kan ha en massa små idéer liggande, melodier som ligger i skallen eller ljud/atmosfärer jag vill få fram. Kanske melodier eller grunder på låtar till mina andra projekt som inte riktigt fungerar så tar jag delar av det och använder. Så det är inga långdragna processer i detta projekt.

 

Vad är ditt förhållande till ambient annars?

Har lyssnat på ambient så länge jag kan komma ihåg. Alltid älskat instrumentalmusik. Lyssnat på Tangerine Dream, Klaus Schulze och Jean-Michael Jarre etc sedan barnsben, nu är det inte ambient då men där kommer kärleken för instrumentalmusik från. Att skapa känslor och världar utan att säga ett ord.

 

Några speciella band som förebilder?

Favoriter idag är ett band som heter Marconi Union. Fantastiska låtar och otroliga musiker. Det är en blandning av elektroniskt och akustiska instrument. Dom är mest känd för sin Weightless  som fick titeln  "the world's most relaxing song” när den kom ut.  Dom är en stor inspiration även om vi inte låter alls lika. När det gäller space music så har jag två gubbar som jag lyssnar mycket på; Jonn Serrie och Michael Stearns. Otrolig ojämna dock. När dom är bra är dom fantastiska men så kan dom släppa ett album som låter som en Roland MT32 som spelar midifiler.

 

Vad är du mest nöjd med på Airwaves?

Det var en bra fråga. Tror faktiskt att jag lyckades hålla mig från att lägga in en massa beats och percussion överallt. Är ju trummis från grunden, började spela som 4åring, så mycket jag gör annars utgår från ett beat. Finns bara ett trumslag som repeterar sporadisk genom en låt. Sedan blev jag nöjd med omslaget. Inte AI som många kommenterat utan flera foton som jag har monterat ihop för att skapa den bild jag ville få fram.

 

Vilken hårdvara eller mjukvara har gett liv på albumet?

Har gjort den 100 % i boxen, så ingen hårdvara alls förutom kontrollbord, faders och midikeyboard då. Jobbar i windowsmiljö i Ableton Live 12 och det är en hel hög softsynthar som jag använder. Är nog ordförande i AP, Anonyma Pluginister. Köper alldeles för mycket plugins.  Denna platta består bland annat av  Alicia’s Keys via Kontakt där jag även kör en del Hybrid Keys, Lunaris 2 och REV.  ReFX Nexus 4 använder jag för bells och pluckljud. När det kommer till basar så har jag börjat använda Moog’s senaste CPUdödare Mariana som jag älskar men tar en hel del kraft på burken. Sedan är det svårt att göra atmosfäriska grejer utan att använda Spectrasonic Omnishere på nått hörn.

 

Vad har du fått för emottagande?

Släppte ut den på Bandcamp redan för ett par veckor sedan och jag har fått otroligt bra respons. Både radiospelningar och intervjuer kommer inom kort från olika delar av utanför Sverige vilket var lite oväntat men otroligt roligt. Har ju lagt nåt PR på denna mer än att jag spammat lite vänner och sociala medier. Flera communities med tusentals medlemmar för ambientmusik har postat plattan så det har genererat en hel del intresse och en del playlists redan. Men det är ju en genre där det släpps ohyggligt med musik varje dag så man får vara glad för dom minuter man får i fokus.

 

Skiljer sig dina Àrstraumur-fans från de fans som följer dina andra projekt?

Moist är ju mer pop/electronica och oftast Maria Marcus på sång men nu med kommande coverplatta är det olika gästartister på samtliga spår. Sedan har jag en del andra projekt, bland annat ett som jag jobbar på nu som heter Gränslöst där jag blandar lite mer vanliga instrument med elektroniska beat. Där kommer jag även göra lite fler saker där jag blandar svensk folkmusik med min elektroniska produktion. Får se hur det blir och om det är värt att ge ut. Sedan alla remixar jag gör är lite beroende på dagshumöret och vad det är för låt jag remixar. Man vet aldrig vad det blir. Genre-analfabet som sagt.

 

Har du någon målbild vad gäller Airwaves och hur den ska nå ut?

Nej, jag är glad om andra lyssnar men fokus på låtarna är först och främst att ha dom själv när jag sover och även att när jag skapar låtarna är det stor terapi för mig då jag kan släppa allt runtomkring och inte bry mig om nåt annat än att skapa. Visst det är terapi när jag gör låtar åt Moist också men eftersom det alltid är en till part inblandad på sång så har man det i åtanke och försöker fokusera på att få fram dom på ett rättvis sätt och balans i mina idéer etc. Så Ástraumur är för min själ enbart och vill andra lyssna blir jag bara glad. Är inte den där som slår mig fram med armbågarna och tycker att alla ska lyssna på min musik. Väldigt negativt om man vill syssla med musik då man helst ska gå över lik för att ta sig någonstans men jag gör musik för mig själv först och främst.

 

Och planerna för Àrstraumur framåt då? Hur ser du på dem?

Jag har redan gjort fler låtar och även en egen version av min absolut största favorit av musikfilmslåtar och det är Day One (Interstellar Theme) men dom får ligga ett tag då Airwaves släpptes precis. Men det kommer att komma mycket mer framöver.

 

 

Foto Dan Walbeck

COPYRIGHT (C) 2024