Intervju med Piston Damp
"Piston Damp-
soundet är i
ständig förändring"
Text: Gustaf Hull 2025-02-24
I de tidiga demoinspelningarna påverkade det oss en del, eftersom vi använde samma synthar (och ljudbanker) som Stephan använde på Harmonizer. Men det är inte Apop-soundet vi har strävat efter att få.
Vår musik är i ständig förändring, eftersom vi älskar så många olika sorters musik. Vi har flera demoversioner av varje låt, eftersom vi kastar idéer fram och tillbaka tills vi hittar rätt formel för varje enskild låt.
Den norska synthpopduon Piston Damp, bestående av Jonas Groth och Truls Sønsterud, förenar starka melodier med elektronisk elegans. Med rötter i både klassisk synth och modern pop har de med åren skapat ett populärt namn inom synthscenen. Vi pratade med dem om deras musikaliska resa, samarbeten och vad som väntar härnäst.
Allright! För de som inte känner er; hur bildades Piston Damp – vilka är ni och vad gör ni för musik?
Vi är två vänner som älskar musik och som har en gemensam nämnare i synthpop. Truls är egentligen mer åt det hårdare hållet och Jonas mer åt pop, men vi möts i ett universum av Duran Duran, New Order, Erasure och Depeche Mode.
Vad ligger bakom valet av bandnamnet?
Det är en välbevarad hemlighet. Hahaha.
Nej, det är ett utsnitt av ett produktnamn från en hylla med delar för produktion av kylskåp. Jonas hittade det 2001.
Hur går det till när ni skapar musik tillsammans?
Det är olika. Men oftast har Jonas en demo, och Truls arrangerar den till Piston Damp-soundet. Truls har syntharna, Jonas har texterna.
Man får ju säga att ni hade en väldigt bra start och goda förutsättningar eftersom ni hade tillgång till House Of APB-studion (Apoptygma Berzerks studio). På vilket sätt har det präglat ert musikaliska uttryck och sound i de tidiga Piston Damp-inspelningarna?
I de tidiga demoinspelningarna påverkade det oss en del, eftersom vi använde samma synthar (och ljudbanker) som Stephan använde på Harmonizer. Men det är inte Apop-soundet vi har strävat efter att få. Vi har tänkt mer vintage synthpop – från Construction Time Again och Wonderland, till Black Celebration och Chorus. Samtidigt är vårt sound väldigt vokalbaserat. Det mesta byggs upp kring en stor vägg av sång.
Ni började jobba tidigt med Seb Komor. Hur var det att arbeta med en etablerad producent som honom?
Jonas har känt Sebastian sedan de var 10 och 11 år gamla, så det var som en lek för barn att jobba tillsammans. Seb brukade skriva ner Depeche Mode-texter till Jonas i skolan och rita små bilder av logotyper och synthar. Någonstans finns nog de texterna fortfarande kvar.
Sedan hade ni ett längre uppehåll strax efter att ni bildat bandet. Vad var det som motiverade er att återuppliva Piston Damp år 2020, och hur har er musik förändrats sedan dess?
Truls ville inte ha ”open box” med ett band som aldrig blev av, så han ringde och sa att han ville avsluta Piston Damp eftersom vi inte gjorde något. Jonas svarade att det var en fantastisk inspiration. Samma kväll skrev vi Something In Me/Noget I Mig.
Vår musik är i ständig förändring, eftersom vi älskar så många olika sorters musik. Vi har flera demoversioner av varje låt, eftersom vi kastar idéer fram och tillbaka tills vi hittar rätt formel för varje enskild låt.
När kände ni att Piston Damp hade lyckats? Att ni hade nått ut till en publik och att konceptet fungerade?
Ja. Piston Damp lyckades för oss i samma ögonblick som vi släppte vår första singel. Vi är vuxna män som inte har samma behov av kommersiell framgång som ett band med 19-åringar. Vi ser det som en framgång att vi äntligen får göra något som är vårt eget. Att folk gillar vår musik är bara en stor bonus! Det betyder antingen att vi har bra musiksmak, eller att andra har det. Hahaha.
Är det någon speciell mjuk- eller hårdvara som skapar Piston Damps sound? Vad är er preferens?
Som vi nämnde tidigare är det Truls många vintage-synthar och Jonas melodier och sång. Det är där vår styrka ligger. Piston Damp-soundet är i ständig förändring, men sången och vintage-syntharna är det bärande elementet hela vägen.
Ni har haft flera fotosessioner och videoinspelningar. Hur viktigt är det visuella elementet i er presentation som band, och hur involverade är ni i den kreativa processen?
Vi är båda intresserade av visuella uttryck. Det syns kanske tydligast på våra skivomslag. Det ligger många och långa diskussioner bakom varje liten detalj. För vårt första album ville vi arbeta med Trygve Sørli, men han var inte tillgänglig, så han rekommenderade Espen OØ, som gjorde all vår grafik fram till 2022. Därefter hade Trygve tid, och han har gjort alla omslag efter det. Han har även gjort videon till To My Knees. Trygve är fantastisk.
Genom åren har ni varit ganska flitigt bokade live. Hur ställer ni er till att spela live?
Vi älskar att spela live. Vi älskar att resa. Från det att vi sätter oss i bilen tills vi kommer fram till spelstället, så bara skrattar vi. Vi har det väldigt roligt tillsammans. Vi har känt varandra i 30 år, så allt blir kul.
Vi älskar att se hur folk reagerar på oss. Och det är lätt att se vilka som känner till oss och vilka som inte har hört oss förut. Oftast reagerar alla positivt, och det är väldigt tillfredsställande.
Okej, i slutet av förra året kom albumet Mastermind Vol. 1: No Points For Trying. Hur har det tagits emot?
Fantastiskt! Det är fortfarande lite tidigt att tala om mottagandet, men i skrivande stund ligger vi till exempel på fjärde plats på DAC (Deutsche Alternative Charts) och tredje plats på GEWC (German Electronic Web Chart). Skivan har varit ute i nio veckor. Det är VANSINNIGT! Otroligt häftigt!
Vad är nästa steg för Piston Damp? Är det en ”Vol. 2” på gång eller har ni andra projekt som era fans kan se fram emot?
Vol. 2, ja. Följ med, följ med.
Vi är båda intresserade av visuella uttryck. Det syns kanske tydligast på våra skivomslag. Det ligger många och långa diskussioner bakom varje liten detalj.
COPYRIGHT (C) 2024