EMMON

Text: Gustaf Hull    2022-12-04    Foto: Carl Stenlöv

Dessutom upplevde jag en period i livet där jag tappat gnistan och inspiration till att hålla på med musik och la det därför på hyllan och ska jag vara ärlig var jag inte säker på att jag någonsin skulle ta upp det igen.

Processen löper lite likt en pingismatch, där någon av oss påbörjar grunden för en låt, som den andra sedan bygger vidare på, och sedan bollar vi låten mellan varandra tills vi känner att den hamnar där vi vill ha den.

Det är så otroligt spännande när man sitter framför en dator och labbar med lite ljud och melodier, får lite flow och så plötsligt har det blivit en låt som man får en upplevelse av. Jag vet liksom aldrig vart det ska ta vägen även om jag har en tanke och vision så blir nästan slutresultatet alltid något annat.

Det känns helt fantastiskt med all den fina respons som jag fått för nya albumet. Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig med hittills har det varit långt över förväntan.

Vi har - tålmodigt - fått vänta på EMMONs nya album RECON i ungefär sjuår. Men den som väntar på något gott... ja, ni vet ... och gott är det det. RECON sticker ut bland årets albumsläpp och givetvis ville vi ha en pratstund med EMMON, eller Emma Nylén som hon heter, för att höra om nya albumet, det nya soundet och vilka drikrafter hon har nu när hon kan blicka tillbaka på en över 20-årig karriär.

 

 

Hej Emma – hur är läget så här mitt i vintern?

Läget är bara bra. Jag gillar hösten, som brukar vara min mest kreativa period på året. När mörkret sänker sig kan jag med gott samvete krypa in i min lilla bubbla och gå loss.

 

Ny platta ute 7 oktober – ”RECON” – hur känns det?

Det känns helt fantastiskt med all den fina respons som jag fått för nya albumet. Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig med hittills har det varit långt över förväntan. Framförallt är det otroligt kul att äntligen få komma ut och spela de nya låtarna live och möta gensvaret från publiken.

 

Hur har arbetet med varit med att skapa det nya albumet?

Det har varit en ganska dynamisk och väldigt lekfull process där låtarna skapats stötvist i kreativa skov under en  4-5 års period. Jag och Jimmy Monell, min medproducent och andra hälft i livet har dessutom anammat en för oss ganska ny metod att skapa musik. Där vi arbetar på ett mer collage-aktigt sätt genom att “låna” från andra musikaliska referenser och sedan formaterar om dessa till helt nya verk.

    Processen löper lite likt en pingismatch, där någon av oss påbörjar grunden för en låt, som den andra sedan bygger vidare på, och sedan bollar vi låten mellan varandra tills vi känner att den hamnar där vi vill ha den.

 

Du har ett lite större tidsintervall till denna platta från Aon som kom 2014. Kan det varit pandemin som kom emellan? Vad har hänt sedan sist?

Jag släppte mitt senaste album EMMON - AON samma vecka som vår dotter föddes, så fokus hamnade naturligt på något annat för ett tag. Dessutom upplevde jag en period i livet där jag tappat gnistan och inspiration till att hålla på med musik och la det därför på hyllan och ska jag vara ärlig var jag inte säker på att jag någonsin skulle ta upp det igen.

 

Men strax innan pandemin startade blev jag inbjuden att uppträda som support till Nitzer Ebb i Stockholm och det blev startpunkten för Emmon 2.0. Lusten till att utforska och skapa musik kom plötsligt över mig igen med samma intensitet som jag kände när jag en gång startade projektet för 20 år sedan.

 

Och nytt bolag har du också – Icons Creating Evil Art – varför har du valt signa med dem?

Redan innan pandemi-åren släppte jag på egen hand fyra låtar digitalt som separata singlar men allt eftersom fler låtar blev till lade det grunden för ett bra och gediget album. Jag kände att det vi hade skapat helt enkelt var för bra för att att inte få en värdig chans så jag kastade ut några trådar och valde sedan att gå vidare med att samarbeta med Carl-Marcus och gänget på Icons. Det som framförallt lockade mig till jobba med dem är deras värdegrund, musikaliska bredd och kreativa ådra. Vi är ett bra team som tänker och jobbar lite på samma sätt och hittills har det varit en väldigt rolig, lärorik och inspirerande resa.

 

Jag upplever att RECON är lite hårdare än dina tidigare grejer. Mer technoinfluerat än popinfluerat. Hur ser du på det? Och bakgrunden till det om du också ser så på det?

Med RECON har jag hittat tillbaka till mina tidigare influenser och den klubbscen från vilken EMMON föddes ur i början på 00-talet. På den tiden var jag väldigt involverad som DJ inom electro-scenen och absorberade nästan allt inom den typen av klubbmusik. Samtidigt som jag utforskade detta ville jag själv bidra med egen musik och på så sätt föddes EMMON som projekt.

     Idag har jag hittat tillbaka både till DJ:andet, mina musikaliska rötter samt till lusten att utforska och låta mig inspireras av ny musik inom denna genre som jag upplever mer välmående än på länge.

 

Finns det några speciella influenser eller inspirationskällor som tagit dig genom albumet?

Oj det är väldigt många! Vissa av dem mer tydliga andra mer subtila, allt ifrån old school EBM till Berlin-techno och skev och progressiv alternativ musik. Under kreativa perioder kan man säga att det mesta blir inspirerande. Jag kan hitta glimtar ur ganska så otippade referenser från en många olika håll som i vårt collage-aktiga sätt att arbeta till slut blir EMMON.

 

Någon speciell hårdvara eller mjukvara som skapat soundet?

Roland SH-101 tillsammans med DX7 har varit den mest genomgående tråden för hela albumet. Vi försöker skapa en bra balans genom att blanda analog värme med digital kyla.

 

Emanuel Åström från Agent Side Grinder har klivit in och gör låten Purebloods med dig. Hur har ni lärt känna varandra och varför blev det just den låten?

Vi träffade på varandra av en slump sommaren 2021 och jag har under lång tid följt ASG på håll och gillat deras musik. Under skaparprocessen med Purebloods insåg jag snabbt att låten skulle göra sig bäst som en duett med två olika röster. Första tanken som slog mig var att jag ville göra den tillsammans med Emanuel. Jag gillar verkligen hans röst och kraftfulla sätt att sjunga på. Dessutom låter våra röster så pass olika att de matchar hela konceptet med låten. Därför är jag verkligen tacksam över att han valde att tacka ja när jag presenterade idén och resultatet blev precis som jag hade föreställt mig.

 

Är det någon speciell låt på RECON som du har ett lite extra starkt band till och varför?

Sista spåret “Power over mind over mind” som jag skrivit tillsammans med Niklas Kärreskog, som även spelar synt med EMMON live samt gjort de flesta av mina musikvideos, vurmar jag lite extra för. Framförallt eftersom jag när jag skrev texten och la sången för låten befann mig i en ganska utmanande period i livet. Det var befriande att få sätta ord på något som jag själv hade svårt att uttrycka på något annat sätt. Det var också där som jag insåg hur pass viktig musiken är som uttryckssätt är för mig för att jag ska kunna fortsätta fungera som människa.

 

Du har arbetat med Emmon i över 20 år. Vad är det som fortfarande driver dig att brinna för den musik du gör och den elektroniska genren?

Det som framförallt driver mig är den inspiration jag får av annan elektronisk och alternativ musik samt nyfikenheten av själva skapandeprocessen. Det är så otroligt spännande när man sitter framför en dator och labbar med lite ljud och melodier, får lite flow och så plötsligt har det blivit en låt som man får en upplevelse av. Jag vet liksom aldrig vart det ska ta vägen även om jag har en tanke och vision så blir nästan slutresultatet alltid något annat.

    En annan viktig sak som driver mig är att jag verkligen tycker om att stå på scenen och skapa samspelet mellan musik och publik. Samtidigt tycker jag också det är viktigt att som kvinna i en så pass otroligt mansdominerad genre våga vara den som tar plats och manifestera väg för andra. Jag märker också av det när jag är ute och spelar live och träffar den kvinnliga delen av publiken hur tacksamma de är för att någon representerar ett alternativ.

 

Du är en väldigt bra ambassadör för svensk synth. Vilka andra svenska akter - än Agent Side Grinder förstås - tycker du är utmärkande för synth-Sverige?

Det känns som att den elektroniska synth-vågen som pågår i Sverige just nu mår väldigt bra med akter som Harlem, Majestolux, Abu Nein, Aux Animaux, Hatif med flera. Det som jag tycker utmärker Svensk synth framförallt är att musiken känns kompromisslös, progressiv och bygger på starka melodier i kombination med koncept och sound.

 

Vad händer härnäst då?

Just nu är fullt fokus på lanseringen av RECON och jag har precis signat med ett Tyskt bokningsbolag för den Europeiska marknaden. Vi jobbar även på en del remixer för andra artister inom genren och har precis gjort klart en remix för ett ganska stort tyskt synthband för deras kommande album samt att jag gästar på sång på ett svenskt rockbands kommande singel. Det finns även planer på att sätta samman en digital remix-skiva med andra artisters remixer av låtar från RECON så jag hoppas få till fler intressanta samarbeten där. Live blir det härnäst en spelning på ElectriXmas i Malmö och som support för DAF/Robert Görl i Köpenhamn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INTERVJU MED

COPYRIGHT (C) 2021