Text: Gustaf Hull    2021-08-29

Det är alltid lika roligt att bli positivt överraskad. Det blev jag synnerligen när debutalbumet "Bait" landade i mailkorgen. Bakom plattan finns två bekanta profiler - Martin Thomasson och Johan Skugge. Som en elektronisk förlängninge av bandet Rockmonster som jag älskade så är det här en intressant mutation. Betyg i min recension blev gott förstås och givetvis blev en intervju oundviklig.


Hallå Martin och Johan! Berätta om ert nya musikprojekt Harlem!

Bandet uppstod ur askorna av Rockmonster nån gång 2002. Vi laborerade med syntar redan i Rockmonster. När det projektet nådde vägs ände stod vi utan trummis. Det föll sig då naturligt att addera en trummaskin och ytterligare några syntar. Och med det såg Harlem världen

 

Varför just namnet Harlem?

Efter en låt med samma namn av Suicide, vårt favoritband.

 

Vet inte vad ni säger men det här är i mina öron en ganska naturlig förlängning och utveckling av ert projekt Rockmonster i elektronisk tappning?

Huvudet på spiken. Grunderna är de samma som i Rockmonster. Vi har aldrig släppt våra huvudinspiratörer The Cramps, Suicide och Spacemen 3. Skillnaden är att Harlem bygger mkt tydligare på electro, new beat, lo-fi hiphop och shoegaze. Och ett par andra favoriter - som Liaisons Dangereuses och tidiga Cabaret Voltaire.

 

Spontant fastnar jag förstås för de progressiva inslagen i er musik, men också den audiella upplevelsen. Produktionen är väldigt snygg med en bas som rockar det mesta jag hört på länge. Vilka element skulle ni själva säga är utmärkande för Harlem?

En viss skevhet och funkighet, skulle jag säga.

 

Debutalbumet ”Bait” är ute nu. Har det varit en lång process? Vilka ämnen hanterar albumet?

Vi jobbade med albumet ett år i maklig takt. Det är aldrig en bra idé att stressa fram musik. Man måste ge sig tid att både lyssna ordentligt påseran gör och pausa från lyssnandet. Skivan är en ögonblicksbetraktelse av nutiden. Mer en känsla än tydliga teman. Man kan väl lite vagt säga att om det finns något ämne skivan tangerar så är det olika till synes oskyldiga former av social manipulation.

 

Jobbar ni med någon speciell mjuk- eller hårdvara för soundet?

Det är en mix av mjukvara och hårdvara av olika slag. Vi är allergiska mot sound med alltför tydlig prägel av en specifik maskin. Harlem handlar om att missbruka de maskiner vi för tillfället har i studion för att se om något nytt och ohört händer.

 

Hur ser fortsättningen ut när det gäller släpp?

Vi jobbar för fullt med ny musik under sommaren. Några låtar släpps redan i höst om allt går som det ska.

 

Live då? Sådan planer nu när restriktionerna kring Corona börjar att släppa?

Inget vore roligare än att åka ut och lira. Vi gör oss absolut bäst live det är väl vårt rockarv som spökar, gissar jag. Just nu pratar vi med ett internationellt bokningsbolag med förhoppningen att få till ett samarbete. Om det går i lås kommer vi satsa hårt på gig utomlands.

 

Huvudet på spiken. Grunderna är de samma som i RM. Vi har aldrig släppt våra huvudinspiratörer The Cramps, Suicide och Spacemen 3.

INTERVJU MED

Skivan är en ögonblicksbetraktelse av nutiden. Mer en känsla än tydliga teman. Man kan väl lite vagt säga att om det finns något ämne skivan tangerar så är det olika till synes oskyldiga former av social manipulation.

HARLEM

COPYRIGHT (C) 2021