Intervju med

Det  finns något slags likhetstecken mellan sommar och synthwave. Klassiska "Cruel Summer" släpptes nyligen som cover av brittiska synthwave-artisten I Am Boleyn, vilken visar i vilken sfär hon vill positionera sin svala och lite drömmande retrowave/synthwave. På fredag släpper hon sin nya EP som är producerad i Sverige. Möt personen bakom aritstnamnet - Lydia Baylis - där hon berättar om sin passion till genren, skapandet och planerna för framtiden.


Hej Lydia! Först - presentera dig för dem som inte vet vem du är och din musikaliska bakgrund?

Jag är en singer songwriter. Min passion för musik har jag fått från mina föräldrar, särskilt min pappa. Jag har sjungit sedan jag var tonåring och I Am Boleyn föddes ur min kärlek till att göra musik och den ödesdigra engelska drottningen Anne Boleyn.

 

Jag skulle vilja säga att din musik har en fot i modern elektronisk pop och den andra i retrowave / synthwave. Men att du speciellt med dina senaste låtar står med betoning i retrowave / synthwave. Känner du igen dig i denna observation?

Jag älskar att ha en fot i varje! Jag tycker att det ären perfekt beskrivning!

 

Hur förhåller du dig till resten av synthwave-scenen?

Förutom musiken finns det förstås en gemensam Outrun-estetik. En del av synthwaveuniversumet är soundtracket till 80-talets filmer också - det är en hel värld. Jag har också lärt känna online-communityn bättre när jag har släppt musik - det är en så fin och stöttande gemenskap.

 

Om vi tittar tillbaka - där retrowave tar sina rötter, det vill säga 80-talet. Vilka artister får du inspiration från?

Främst Annie Lennox, Depeche Mode. Kim Wilde. Men även kompositörer som Vangelis.

 

Om du skulle säga några moderna influenser?

The Midnight, W O L F C L U B och Nina.

 

Ser du någon rädsla för att missa den stora poppubliken med din musik om du satsar mer på retrowave / synthwave?

Jag tror att du måste göra den musik som känns rätt för dig att göra och den kommer förhoppningsvis att hitta publiken som älskar den! Det är också intressant att synthwave-ljud har smugit sig in i mer "mainstream" pop den senaste tiden - The Weekend och Tove Lo's nya singel som exempel.

 

Du släppte din debut-EP förra året. Här i dagarna kommer din nya. I vilken riktning har du nu tagit ditt sound?

Jag njuter verkligen av den riktning min musikaliska resa tar mig på just nu. Konceptet bakom "Lost Summer" var att utforska tiden vi förlorade till Covid, det roliga och festerna, så vi lånade in nostalgiska spår och låtar du kan dansa också men next EP är redan mer expansiv - ser ännu längre - till framtiden - utanför vår planet till och med.

 

Du har spelat in den i Stockholm med FMLY STHLM. Hur har det samarbetet varit med dem? Hur kom du i kontakt?

Det var genom min chef och det har varit en så givande upplevelse för mig. Jag klickade direkt kreativt och som vän med FMLY STHLM, men även med en annan Stockholmsprofil - Johannes Willinder - som producerade mycket av denna EP.

 

Har du redan en relation till Sverige?

Jag har kommit till Sverige för att skriva låtar i snart fyra år och jag älskar det verkligen. Attityden till kreativt i allmänhet är så stor - det tas väldigt seriöst, professionellt, men också alltid med en mild touch. Jag älskar det svenska sättet att arbeta med musik.

 

Hur känns det inför första liveframträdandet med låtar från din nya EP?

Så spännande! Det är underbart att kunna sjunga live igen och jag är särskilt exalterad över att uppträda i staden där alla dessa låtar skrevs.

 

Berätta om hur du arbetar när du skriver musik. Var hittar du melodierna? Vad inspirerar dig att skriva dina texter?

Melodierna och texterna kommer ofta tätt efter varandra - jag sjunger en melodirad och ett ord passar, det är kul att bygga låten därifrån, ofta kommer det ordet inte ens in i den färdiga låten!

 

Vilka instrument använder ni i processen? Någon speciell hårdvara eller mjukvara?
Johannes, producenten, hade massor av fantastiska programvaror som vi använde. Bland annat NI Analogue Dreams i Young Love och Until the Summer Ends för att hitta de där vintage-synthljuden.

 

Hur ser din långsiktiga plan ut? Fler utgåvor? Turné?

Ja, vi har några fler släpp på gång i slutet av sommaren och fler spelningar i höst.

 

Slutligen - vilka hälsningar har du till fans – nya som gamla - i Sverige?

Jag vill säga tack så mycket för att du lyssnar - det betyder allt för mig! Och även tack för era kanelbullar!

 

 

 

PS: om du är nyfiken på mer av I Am Boleyn så spelar hon live på Urban Deli den 15 juni och släpper ny EP på fredag 17 juni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag har sjungit sedan jag var tonåring och I Am Boleyn föddes ur min kärlek till att göra musik och den ödesdigra engelska drottningen Anne Boleyn.

I AM BOLEYN

Text: Gustaf Hull    2022-06-14        Foto: Russel Higton

Konceptet bakom "Lost Summer" var att utforska tiden vi förlorade till Covid, det roliga och festerna, så vi lånade in nostalgiska spår och låtar du kan dansa också men next EP är redan mer expansiv - ser ännu längre - till framtiden - utanför vår planet till och med.

Jag vill säga tack så mycket för att du lyssnar - det betyder allt för mig! Och även tack för era kanelbullar!

COPYRIGHT (C) 2021