Gustaf Hull 2016-03-30
TEKNIKEN SOM SKAPADE MUSIKEN
Mauro Scocco
Född 11 september 1962 i Fristad utanför Borås. Låtskrivare, sångare, musiker och musikproducent. Känd som soloartist och genom gruppen Ratata.
DISKOGRAFI
1988 – Mauro Scocco
1991 – Dr. Space dagbok
1991 – Det sjungande trädet
1992 – Ciao!
1994 – 28 grader i skuggan
1996 – God morgon Sverige
1997 – Hits
1999 – Tillbaks till världen
2003 – Beat Hotel
2003 – La Dolce Vita – Det bästa 1982–2003
2005 – Herr Jimsons äventyr
2007 – Ljudet av tiden som går
2007 – 50 sånger (samlingsbox)
2011 – Musik för nyskilda
2012 – Årets julklapp! från Mauro Scocco
DISKOGRAFI - RATATA (ALBUM)
1982 – Ratata
1982 – Jackie
1983 – Äventyr
1984 – Paradis
1985 – Sent i september
1987 – Mellan dröm och verklighet
1989 – Människor under molnen
RATATA - MEDLEMMAR GENOM ÅREN
Mauro Scocco
Johan Ekelund
Heinz Liljedahl
Anders Skog
Johan Kling
I denna artikelserie pratar vi med artister om syntarna som präglat deras sound.
Vad jag förstår var Kraftwerk en stor inspiration till att ni bildade Ratata. Kände ni att ”nä, nu bildar vi ett syntband”?
Ja, Kraftwerk var en av flera inspirationskällor. Yellow Magic Orchestra var en annan. Bowie och Eno var också väldigt viktiga för oss.
Ni var rätt unga då och syntar var allt annat än billiga på den tiden. Vad gjorde ni för investeringar i hårdvara?
Syntar var relativt sett egentligen inte dyrare än en okej gitarr. Den största investeringen var en KORG MS-20 och en KORG Rhythm 33-trummaskin.
”För varje dag” var första singeln eller hur? Vad hör vi för syntar i den?
Det är i stort sett bara KORG MS-20 och kanske lite KORG PolySix.
"Ögon av is” är min personliga favorit från er tidiga karriär. Samma sak där?
Ja, det är KORG MS-20.
När ni spelade live – förlitade ni er på sequencers eller var det helt ”live”?
Både och, men 99 % var live!
I början turnerade ni med Lustans Lakejer, delade ni samma publik?
Ja, det var i stort sett samma fans.
I en äldre intervju med Ratata, där ni får frågan om varför ni har det sound ni har, ger du journalisten det briljanta svaret ”För vi har bara en synt.” Vilken var det?
Det är KORG MS-20!
Brian Eno var ju manisk fan av DX7:an på den tiden och hade flera på scenen. Använde ni den något?
Den kom långt senare, men – ja - den använde vi en hel del!
Kan du nämna några fler syntar som formade Ratata-soundet genom åren?
Mycket Emu Emulator II, Yamaha DX7, MSQ-sequencern, KORG PolySix, Prophet 5 använde vi en hel del.
Kände ni er någon gång begränsade av tekniken?
Det var klart besvärligare än nu, men nej - det var hanterbart.
Gjorde ni ett medvetet avsteg från synthmusiken senare?
Vi förändrades. Vi blev ett liverockband som spelade i ishallar. Publiken förändrades...
Ryktet gör gällande att alla era syntar finns kvar i er ägo. Är det dags att göra ”Ratata The Museum”?
Haha, ta det med Johan…. (Johan Ekelund, f.d. Ratata red.anm)
Har du någon gång fått idéerna till låten av ett syntljud?
Många gånger!
Vad jobbar du med för syntar idag?
Mest mjukvarugrejer. De som alla andra kör på - i stort sett. Allt finns nu, det är bara idéerna som räknas, inte grejerna på samma sätt som det var förr.
Kvalitetsmässigt - kan mjukvara ersätta hårdvara?
Man kan höra skillnaden tycker jag, men det är samtidigt väldigt kreativt att ha allt tillgängligt så snabbt.
Vad är din relation till synth idag?
Jag gillar bra musik, sen är det ointressant om det är Nat King Cole, Kraftwerk eller Kylie Minogue.
Vilka nya eller gamla artister i genren gillar du?
Depeche håller stilen, Kraftwerk är tidlösa … i övrigt vet jag inte. Allt är ju gjort med ”syntar" nu mer. Det är en nostalgisk term för 80-talsmusik.
Skulle du kunna tänka dig att göra ett renodlat elektroniskt album?
Tror inte det. Jag är intresserad av musik och låtar. Jag tycker att det är mindre viktigt med genrer och hur de har skapats.
Skulle du producera ett synthband om du fick chansen?
Inte så troligt att någon skulle fråga ... eller att jag skulle tacka ja. Johan är bättre på den grejen!
Ok – avslutningsvis - vilken synt har betytt mest för dig i livet?
KORG MS-20!
När det gäller svensk synthistoria var Ratata pionjärer med att göra synth på svenska. Men vad för teknik skapade Ratatas sound och hur jobbar Mauro i dag? De frågorna (och några till) fick Gustaf på synth.nu möjlighet att ställa till honom i en exklusiv intervju. Håll till godo.
Foto: Korg
Ratata blev duo. Här Mauro och Johan. Bandet upphörde 1989 men hade en reunion 2002.
Exklusiv intervju med
Mauro Scocco
"Jag gillar bra musik, sen är det ointressant om det är Nat King Cole, Kraftwerk eller Kylie Minogue."
KORG MS-20 - den synt som betytt mest för Mauro Sccco.
Korg Rhythm 33 - Ratatas trummaskin.
COPYRIGHT (C) 2023