20Hz – ”Sprawl”

ALBUM       Gustaf Hull       2024-09-13

7/10

AMBIENT / ELECTRONICA / ALTERNATIVE

Kompentens och rymd i en härlig helhet. Med många kända namn i processen.

Det finns många sammanhang vi känner igen vår Erik Ångman. Om inte på egna ben i 20Hz så i Göteborgselektronikerna och – här i somras bakom Octolab på scenen. Förra albumet Aether kom 2021 och nu är det dags för nya fullängdaren Sprawl.

Som vanligt handlar det om ambient och electronica i olika akter. 12 till antalet. Men Erik målar sömlöst mellan en rad olika alternativa genrer. Med eget uttryck, kompetens och rymd. Utan att på något sätt vara udda eller unik inom musikens breda kontext. Det går snabbt nämna band som själva Bill Leebs Delerium eller Boards of Canada. Ambient inrymmer mycket (bra) musik.

Så vad tar vi med oss från Sprawl? Ja, till skillnad från Aether finns ett större fokus på helheten som studioalbum. Det finns flera intressanta samarbeten. Förutom partnern Karin My hittar vi Karl Gasleben, Arielle och Fredrik från Octolab, Rikard Lindh (HDLC, Yvonne m.m.) och – för att fortsätta på Göteborgstemat – Per-Ivar Östmann. En känd profil från bland annat Ideell Rebell. Samarbetena tycker jag sticker ut. Annars skulle jag säga att Sprawl kanske inte har lika tydligt ID som Aether.

Men låt oss inte titta på ytan. Det här är musik för hösten. Det är vemodigt och ibland rätt storslaget. Som upplagt för film, serier eller tv-spel. Det är också så Erik har navigerat i skapandet av albumet. Ett soundtrack till en film som inte finns. Full pott.

Jag har lyssnat upprepat på Sprawl från första till sista låt många gånger, innan jag skriver dessa rader, och har inte tröttnat. Sprawl tar dig med på en inre resan utan att skriva dig på näthinnan. Den kompletterar dina egna känslor och fantasier. Det gillar jag. Och att allt är sammansvetsat i en gedigen produktion som doftar hårdvara gör inte saken sämre. Mixat och mastrat av Hans Olsson i Svenska Grammofonstudion. Jo man tackar.

COPYRIGHT (C) 2024