Art Fact - "Closure"

LP    Johan Wejedal    2016-07-18

8/10

Art Fact är tillbaka, bara för att direkt försvinna. "Closure" är som namnet antyder är detta Art Facts sista skiva.

Art Fact var en Stockholmsbaserad synthpopgrupp som bildades runt 1985 av de då 13-åriga Måns Jonasson, Anders Ljung, Jonas Embring och Olle Söderström. Med inspiration från bl a Basildon och med hjälp av polyfona synthar som spelade monofoniska synthslingor gjorde de melodisk synthpop. De gav ut tre kassettdemos; "In Fact" 1989, "Nowadays" 1990 och "The Nuclear Princess" 1992  (samtliga finns nu att avnjuta/köpa på Bandcamp). Bandet slutade spela ihop runt 1994. Höjden av bandets blygsamma framgångar var medverkan på två av Memento Materias numera smått legendariska samlingsskivor, "Illuminative" och "Autumn Leaves". De finns även med på Minimal Waves samlingsalbum "The Hidden Tapes" från 2011.

På den egensläppta, kickstarterfinansierade (!) LP:n "Closure" har åtta klassiska Art Fact-låtar (övervägande hämtade från demon "Nowadays") fått ny tappning. De flesta låtarna finns även med på dubbel-LP:N "And The Season Changed" som Dödsdans Records släppte för något år sen (den har ni väl?), men nu är demo-känslan borta och låterna har fått rätt skärpa och bra produktion till slut. Resultatet är som att höra en synthskiva som kunde (och borde) ha släppts för sisådär 25 år sedan med starka melodier och ett numera klassiskt och typiskt synthsound - men bättre sent än aldrig! En del av texterna känns fortfarande dock lite ungdomligt trevande när det gäller den engelska meningsbyggnaden, men det är inget som stör nämnvärt. Jag hade dock gärna sett att min egen favoritlåt "No, No, No" med sitt sköna driv varit med också.

"Closure" i sin LP-upplaga bjuder alltså på åtta klassiska låtar, bl a "Nowadays", "As you say" och "Rain in the South". Köper man dessutom digitalupplagan får man dessutom fem remixer, gjorda av bl a Blipblop. LP:n har släppts på vit vinyl i 250 exemplar och om den blivit slutsåld när detta publiceras går det dock att hitta den (samt de specialgjorda remixerna) på Bandcamp (länk nedan).

Sammanfattningsvis är detta ett givet köp om man gillar Depeches 80-talsproduktion, The Mobile Homes och Sine City. Köp.

Lyssna på den här på Bandcamp!