Azure Blue - "Images of You"

ALBUM     Gustaf Hull      2019-08-18

6/10

SYNTHPOP / INDIETRONICA

Vemodig sommarflirt.

Tobias Isaksson (Azure Blue, Nite Flights) fortsätter att släppa musik med en rasande frekvens. Azure Blue har alltid presenterat känslosam indietronica. Tobias har näsa för melodier och harmonier. Dessutom har han alltid något att berätta. Det gillar jag. Även om jag personligen fortfarande brinner mest för hans debutplatta Rule of Thirds har jag alltid lyssnat på efterkommande släpp med intresse och kärlek.

Images of You beskriver Tobias själv som ”ett kärleksalbum med drömskt, popiga ljudbilder av Oberheim DX, Roland 808, JX-3P-leads och monofoniska brummande analogsynthleads”. Där har jag inte mycket att säga emot. Sedan får jag inte riktigt samma djupa känsla som med hans tidigare album. Förra plattan Fast Falls the Eventide tycker jag i sådana fall gick lite mer på djupet.

Albumet innehåller 11 spår varav jag ser första spåret som intro – så 10 låtar. Bra mängd. En godispåse med sött och salt där de flesta spåren klockar in runt 3–4 minuter. Som vanligt är kompisarna Paola (ja, ni vet ”Above the Candystore”-megahitten) och The Land Below med på varsina hörn. Dessbättre på två av plattans bästa spår; ”Images of You” (Paola) och ”Shine On” (The Land Below). Uppfriskande att titelspåret ”Images of You” bjuder på riktigt högt tempo! Skulle jag vilja haft mer av. I övrigt är kvalitén genomgående bra och det finns inga lågvattenmärken. Som vanligt när det gäller Azure Blue ska sägas. Min önskan hade snarare varit att omfamna temat med mer dynamik.

Images of You är en sommarflirt, även om jag redan nu stoppat in låtar i min höst-playlist. Den är lätt att tycka om, men i jämförelse med tidigare album finns det inte riktigt samma botten i den. Men en härlig hyllning till kärleken.