Baron Bane - "III"

ALBUM    Gustaf Hull    2016-04-30

8/10

INDIETRONICA

Så kom äntligen fortsättningen på den mystiske baronens spännande resa.

Baron Bane fångade vårt intresse med en spännande blandning av indie och elektronisk musik med start redan runt 2003. På vägen fram har det blivit tre fullängdsalbum, vilket kanske inte gör Baron Bane till det mest produktiva bandet i Sverige, men när ett nytt album har kommit har det varit så förlösande. Det har alltid varit intressant, übermusikaliskt, välproducerat och … omvälvande. Baron Bane hittar nämligen alltid en speciell känsla på varje album som bygger någon slags egen närvaro. Som en egen organism där varje låt fungerar väldigt bra för sig, men i helheten nästan blir svår att ta in. Därför tar det mig alltid en tid att komma underfund med vad känner för deras album. Jag älskar att baronen utmanar mig på det sättet.

Förra plattan LPTO gick varm hos mig. Jag hade nöjt mig med en rak fortsättning, men Baron Bane har gått vidare. På ett bra sätt. Nya skivan - med passande titeln III - så har den gode baronen fått stå lite åt sidan. Bandet har tagit av sig maskerna och musiken är i allmänhet lite mer orkestral får jag nog säga. Större bandkänsla. Kanske i utkanten av vad vår sajt behandlar, men den elektroniska grundstommen finns kvar. Indietronica som de själva beskriver musiken. Det känns väldigt kreativt.  Baron Bane må kanske inte vara superproduktiva, men förra året skämde de bort oss rejält med singlar. ”By The Waves”, ”Fire Play” och ”Hail To The Night” föregick alla tre albumet, så jag hade nog en ganska tydlig bild redan av vad som väntade. Däremot var det väldigt ”spridda skurar” ska sägas. Det finns ingen låt på III som egentligen är synonym för hela plattan. Den är som en Baron Bane-platta ska vara – en helhet. Sedan är ”Beautful Aching” lätt den största hiten. Kommer den här inte upp i P3-rotation kommer jag bli förbannad. På riktigt.

Avslutningsvis vill jag som alltid lyfta Ida Longs sång. Skolad eller inte. Hon är en begåvning som håller internationell indieklass. For what it’s worth.

Nu vill jag bara se det här live också. Snyggt jobbat Baron Bane.

FOTNOT: Den 29 april släpptes nya singeln "Wait For You". Ni kan se videon här till höger.