Fatal Casualties – ”Filter”

CD     Henrik Kanatidis     2017-02-15

7/10

ELECTRONICA/HARSH

Fatal Casualties musik kan knappast beskrivas som ”lättsmält”. ”Filter” är inget undantag men jag tror att bandet tar det som ett gott betyg.

Paria och Psalm, bandets två album som släpptes efter en lång tid frånvaro, var inget för den som gillar mer lättillgänglig och lättsmält elektronisk musik. Filter är inget undantag utan fortsätter på den inslagna vägen. Jag ska inte påstå att det är på gott och ont. Fatal Casualties har hittat sin nisch och håller sig helt enkelt till den precis som deras fans. Det här är inte dansgolvsmusik och jag tror att det är precis så Ivan Hirvonen och Stefan Ljungdahl som utgör duon Fatal Casualties vill ha det. De gör helt enkelt musik för sin egen skull, inte för lyssnarens. Vill man lyssna på dem så får man sätta sig in i deras värld helt enkelt.

Trots ovanstående beskrivning så finns det faktiskt tillfällen, om än sällsynta, då Fatal Casualties sänker garden lite. ”Homo Erectus” är ett sådant tillfälle. Efter ett relativt långt, nåja, en minut för att vara exakt, intro så dyker det faktiskt upp ett beat som man kan dansa till om man vill. ”Unknown Place” som ligger efter nyss nämnda ”Homo Erectus” på skivan är nog det närmaste Fatal Casualties kommit synthpop på sina tre album och i mina öron låter det riktigt bra.

Fatal Casualties har sedan de släppte ”Paria” visat att de går sin egen väg och gör saker på sitt sätt.

Frågan jag ställer mig och som jag tror bandet måste ställa sig om de inte redan gjort det är om de vill ha en liten men hängiven publik eller välja att göra avkall på sin artistiska integritet och göra lite mer lättillgänglig musik och därmed nå ut till fler lyssnare?