Johan Baeckström - "Utopia"

ALBUM     Gustaf Hull     2018-06-12

8/10

SYNTHPOP / NEW ROMANTIC

En utopi av skönsjungna och välproducerade new romantic-låtar, som menar allvar.

Johan Baeckström, känd från Daily Planet, är nu för alla synth-heads även en etablerad soloartist. Synth.nu presenterade en intervju med honom här nyligen i serien ”Tekniken som skapade musiken”. Med den utmärkta solodebutplattan ”Like Before” i bagaget finns det inget tvivel om att Johan siktar på tronen som Sveriges new romatic-kung. Starka melodier, skön sång och ett sound som låter – precis som genren ska låta. Utopia är en värdig uppföljare.

Ja, vi ska kanske stanna upp vid att diskutera att det är låg syretillförsel i den här genren när det gäller modernisering. Å andra sidan tycker jag få har lyckats med att tweaka new romantic till 2000-tal på ett värdigt sätt. Det är 80-tal - och ska väl så vara. Köper du bara det konceptet, så får du väldigt kvalitativ lyssning. För Johan är inte bara en slipad producent som med millimeterprecision skruvar sin Pro-One till perfektion. Han är även en passionerad låtskrivare.

Första singeln ”Utopia” tycker jag var bra. En väldigt ”lagom” låt att  föregå albumet med. Men det tar inte många lyssningar förrän att du inser att ”Utopia” snarare är en representant för den höga lägstanivån. Du får nya favoritspår hela tiden. Några av mina - utan inbördes ordning - är "I Can Read Your Mind", "Into The 80's" och "Silence". Jag gillar till och med den instrumentala och synthwaviga "Cassini" som variation.

Det är sockrigt och 80-talsbubblande – visst. Men essensen i new romantic är egentligen vemodet, även om inramningen är pop. Utopia visar  vemodet från flera olika perspektiv där tempot ibland sänks för att understryka allvaret. Väldigt lyckat. Det är mitt starkaste intryck av Utopia.

En utopi av bra poplåtar som bjuder på vemod. Nice.