Leæther Strip - ”Throwing Bones”

ALBUM     Mattias Larsson      2020-10-28

8/10

EBM / ELECTRO PUNK

Claus Larsen ger sig på det riskfyllda uppdraget att tolka Skinny Puppy på denna massiva dubbel-CD med speltid som överstiger två timmar.

Mission impossible? Svar: nej. Det är gjort med en ivrig energi som tämligen omgående smittar av sig på lyssnaren och de farhågor jag hade innan skivan åkte in i CD-spelaren kommer jag inte ens ihåg vad de gällde. Årets coolaste skivsläpp!

Herr Larsen har ju en diger diskografi vid det här laget, och lägger man till de låtar, EP och album som bara finns digitalt så är det ett Sisyfosarbete att ta sig igenom allt. Framförallt covers ligger Claus varmt om hjärtat. De senaste åren har vår favoritdansk vräkt ut covers på så många olika artister att jag inte ens vet var jag ska börja någonstans.

Men trots det höga inspelningstempot så är det ytterst sällan som jag tycker att hans covers är onödiga och/eller dåliga.

Det var alltså med hyfsat hög optimism jag närmade mig den här dubbeln och efter den lite trevande versionen av Assimilate som inledning släpper alla tvivel. Claus har behållit texten och grundmelodierna till alla låtar och sen ”Stripifierat” dem så pass att jag efter en stund inte ens bryr mig om att det är covers som ska jämföras med originalen. Det känns helt enkelt som jag lyssnar på ett nytt Leæther Strip-album. Då Skinny Puppys låtar är så starka i original så får alla spår här en gratisskjuts av det och lyfter den här EBM-missilen till riktigt höga altituder.

Coveralbum kan, som vi alla vet, vara ofantligt onödiga, tråkiga och krystade. Men ”Throwing Bones” undviker alla de vanliga fallgroparna, mycket beroende på att tempot är högt nästan hela tiden. En del låtar som har lite lägre tempo i sina originalversioner har här fått en rejäl dos EBM i sig och blir till självklara dansgolvshits. Spasmolythic och Incision kommer ni att dansa er hesa till, tro mig.

Som en liten bonus får vi även en cover på Empire State Human, och den låter lika självklar i sin nya Leæther Strip-skrud som majoriteten av låtarna gör här.

Jag är fullt medveten om att är man en extrem Skinny Puppy-taliban kommer man troligtvis fnysa föraktfullt åt denna pärla. Men är man lika barnsligt lättroad som jag är så har man en högtidsstund framför sig.

”Throwing Bones” släpps digitalt den 13:e November och med lite tur kan det finnas kvar fysiska exemplar på Bandcamp för den som är snabb.