– ”Living Ghosts”

ALBUM      Martin Brandhill     2018-04-06

9/10

SYNTHPOP / ELECTROPOP / DARK WAVE

Med dramatiska och melodistarka låtar är Promenade Cinema definitivt Storbritanniens svar på Kite. Den intressantaste akt som har kommit från industristaden Sheffield sedan The Human League.

Sheffield associerar vi inom synthkretsen direkt med band som The Human League, Cabaret Voltaire och Heaven 17. Nu är det dags att vi skriver in den elektroniska duon Promenade Cinema på denna lista.

Promenade Cinema består av Emma Barson och Dorian Cramm som började sitt elektroniska musikäventyr 2015 och är en modern electropop/darkwave-duo som tar många element från 1970- och 80-talets pionjärer som John Foxx, The Human League, Vangelis, Ultravox och Yazoo. Men också flörtar bandet med moderna akter som Editors och debutalbumet Living Ghosts innehåller verkligen häftiga elektroniska ljudlandskap som hade passat perfekt till episka storfilmer. Utifrån ett svenskt perspektiv fick jag faktiskt lite Kite-vibbar av soundet vid första lyssningen.

Duon har även jobbat tillsammans med Steve Whitfield, som tidigare har jobbat med The Cure och The Mission. Living Ghosts innehåller tio melodistarka låtar som lyfts av Dorians distinkta baritonröst och Emmas starka sångröster. Det är väldigt svårt att välja en enda favoritlåt, eftersom det finns flera bra som till exempel öppningsspåret ”As The World Stops Revolving”, ”Spotlight”, ”A Chemical Haunting”. ”Credits” kan vara en av de vackraste låtar som jag har hört på länge rent instrumentalt och skulle bandet med förmodan släppa denna som en instrumental version, hade bandet höjts till skyarna ute i världen. Men om jag ska välja någon favoritlåt, så är det den medryckande låten ”Polaroid Stranger” som har gått varm i vinterkylan hemma hos mig den senaste månaden.

Promenade Cinema är definitivt den intressantaste akt som har kommit från Sheffield sedan The Human League och framtiden ser väldigt ljus ut för duon. De hade verkligen passat perfekt att komma till Subkultfestivalen eller andra arenor här i Sverige…