Red Sleeping Beauty – ”Kristina”

ALBUM    Henrik Kanatidis   2016-06-29

9/10

ELECTRONIC / INDIE

Red Sleeping Beauty har över tjugo år på nacken som band men det har i stort sett varit tyst om dem sedan tidigt nittiotal efter att man bland annat släppt en del material på Hamburgbaserade indielabeln Marsh-Marigold. Att det blev just Marsh-Marigold kan förklaras med att det redan fanns en etablerad kontakt mellan bolaget och en av medlemmarna i Red Sleeping Beauty, Niklas Angergård, som tillsammans med sin bror Johan Angergård var medlemmar i bandet Acid House Kings. Numera är Johan ägare av skivbolaget Labrador och Red Sleeping Beautys nya album Kristina släpps därför på Labrador.

Men nog med historia och tillbaka till nutiden. Red Sleeping Beauty levererar i mitt tycke synthpop av bästa märke. Soundet är soft, det finns de som kallat det för sovrumspop, och nog kan det funka i sovrummet men ärligt talat funkar det överallt: I bilen, på bussen, på stranden, när du lagar mat, exemplen är otaliga. Melodierna är trallvänliga och sången sitter som en smäck även om den vid något tillfälle har små brister men de kan man ha överseende med när helheten är så bra.

Vissa låtar sticker ut lite mer än andra: ”Always”, med sitt ”Enola Gay”-liknande sound.

”Mi amor” med sin spansk-engelska text som lätt är en av sommarens bästa ballader och ”Breaking up is easy” som har dofter av The Cures ”Close to me”. ”If you want affection” är synthpop när den är som bäst helt enkelt.

”Kristina” är en skiva som förtjänar långt mer uppmärksamhet än vad den kommer att få utanför synth- och indiekretsar. Det här är en skiva som räcker över sommaren och fram till jul minst. Det finns nämligen en ”jullåt” också på den, ”Merry Christmas Marie”, men skivan kommer att funka lika bra när höstens regn slår mot rutan och man tänker tillbaka på sommarens sol, bad och glassarna man åt, grillkvällarna och ölen man svalkade sig med.