Scatter Factory –  ”Scatter Factory”

ALBUM   Gustaf Hull   2016-08-24

6/10

ELECTRO / ALTERNATIV / AMBIENT / PROGRESSIVT

Gillar du när Kraftwerk var i sin linda? Eller gillar du Neu! Och Boards of Canada? Håll då i hatten – här kommer ett rätt spännande projekt.

Ordagrant – fan vad kul med något progressivt och retro-futiristiskt! Will Foster, som är mannen bakom namnet Scatter Factory, var för mig okänd innan det här mötet. De han jobbat med var inte lika okända; The Fratellis, Martina Topley-Bird, Heather Nova samt Brett Anderson och Bernard Butler från Suede.

När du lyssnat in dig ett lager i Scatter Factrory – ja, det tar ett par lyssningar innan du hör nyanserna - är det här rätt spännande. Inledningsvis känns det bara ambient och trevligt, men kanske rätt dussinkonstnärligt. Det är på tredje låten ”Out the Blocks” jag förstår hur genomtänkt och oerhört välproducerad musiken är. Tankarna för mig tillbaka till ett tidigt Kraftwerk. Något progressivt som kraut. Fortsättningen är lika briljant och det som genomgående hindrar Scatter Factory från att bli elektronisk ambient är harmonier lagda med piano. Will bygger upp snygga melodier, nästan storslaget som filmmusik, för att sedan bryta ner det. Ibland totalt. Inte med smuts, utan med metalliska stråkar, cymbaler och reverbsmäktande ljudlandskap av syntar och gitarrer. Tydligast exempel är ”PowPow” (som är den låt jag minst fastnat för dock) och ”Not There Yet (And It’s Getting Dark)”.

Är stämningen rätt går Scatter Factory från bra till mer än bra, men där emellan är det musik som måste konsumeras i en helhet. Det är stort, mörkt - men hoppfullt. Som hösten. Och är du i målgruppen – ja, då är Scatter Factory ett måste.